Com s’informava abans de l’estiu(http://negreverd.blogspot.com.es/2017/05/vigilancia-i-control-social-les-terres.html,
http://negreverd.blogspot.com.es/2017/05/la-videovigilancia-terres-de-girona-els.html
) la videovigilància es va estenen com taca d’oli pels municipis catalans,
sembla que la policia local (i els polítics que la manen) han decidit dipositar
la seva confiança en aquest mètode de control social. En alguns cassos el que
es vol controlar son unes “minories marginals” (gitanos i immigrants) i en
altres l’activitat d’ocupes i l’ordre públic a zones turístiques i comercials.
Aquest més d’agost han aparegut 3 concursos
municipals vinculats amb la videovigilància, 2 a l’Hospitalet (131.741€) i una
a Begur (108.498€). En els dos cassos hi ha una aposta clara per la lectura de
matrícules (dins la videovigilància intel·ligent el nivell més baix). La
lectura de matrícules es sol emprar per permetre l’entrada únicament a vehicles
autoritzats, però també s’utilitza com eina de control mitjançant llistes
negres de matrícules de molt dubtosa procedència.
En el cas de l’Hospitalet es liciten 3 càmeres
de control del trànsit (videocàmeres “tradicionals”) per ser instal·lades a les
següents cruïlles: Travessia Industrial amb Carretera del Mig, Travessia
Industrial amb Rambla de marina i Av. Frabregada amb la Carretera del Mig, es
tracta de càmeres domo, orientables (poden girar i es pot modificar l’angle
d’inclinació vertical) i amb zoom, de fet aquests característiques no es solen
donar a les càmeres de transit tradicionals i es correspondrien més a càmeres
de vigilància de seguretat.
L’Hospitalet licita també l’adquisició de 28
càmeres lectores de matrícules amb dispositiu d’il·luminació infraroja, 19 per
el Districte Econòmic i 9 per el Polígon Industrial de la carretera del Mig.
Aquestes càmeres permetran (entre d’altres coses) creuar les dades amb una
llista negra per alertes de seguretat, detectar la etiqueta ecològica del vehicle,
comptatge distingint carrils i direcció, detecció d ela velocitat. També permetran
creuament amb les dades de les altres càmeres i amb la base de dades del
municipi i de la DGT o dels Mossos d’Esquadra (tipus de vehicle, antiguitat,
nacionalitat...). L’Hospitalet ja disposa de càmeres de reconeixement de
matrícules, com a mínim, al mercat de Santa Eulàlia.
Begur ha seguit les passes de Santa Cristina
d’Aro , Lloret, Calonge o d’altres poblacions de la Costa Brava, combinant la
videovigilància de l’ambient amb la lectura de matrícules, sobretot als
accessos del poble i de les urbanitzacions...
En total s’instal·laran26. De les que 17 seran
convencionals, una d’elles domo orientable i amb zoom controlable amb joystick
des de la Policia Municipal i 9 càmeres lectores de matrícules, totes les
càmeres disposaran de projectors infrarojos per il·luminació nocturna.
No hem de banalitzar l’empenta que estan
prenent les instal·lacions de videovigilància municipal, sobretot tenint en
conte que l’abast real no el coneixem, caldria poder accedir a la informació de
que disposa (i no dona) la Comissió de Videovigilància o l’Agència de Protecció
de Dades. És un fet que d’una manera continuada s’estan instal·lant
videocàmeres arreu i que la combinació de les convencionals i les lectores de
matrícules (amb llista negra o sense) esdevenen l’inici
d’un control social asfixiant.
Més info: www.negreverd.blogspot.com
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada