Avui he passejat per la fira Smart d’enguany. Fira que,
malgrat no ser tan important com la del mòbil, cada any es va consolidant més i
adquirint més importància. Des de 2011 (any en que es comença) els participants
han crescut en un 171%, els expositors en un 400% i els ponents en un 14%.
Camí al recinte de la Fira a l’Hospitalet, als FGC, he
començat a observar als “congressistes” que omplien el tren, la major part
homes, els més grans (a partir dels 45/50, executius sènior) amb americana i
corbata més o menys formals, la edat intermitja (dels 30 als 45, executius
junior), molts sense corbata, vestits d’esport i alguna jaqueta, els més joves
(estudiants, becaris i meritoris) la majoria amb la vestimenta típica
d’estudiants aplicats, sols alguns (no pocs) imitaven als executius sènior.
Sembla que es produeix una regressió entre els assistents, des de l’aire
“normal” dels més joves fins l’aspecte més ranci dels sèniors.
A la entrada de la Fira els inevitables mossos d’esquadra
amb els corresponents fusells d’assalti les armilles negres, per tot l’interior
vigilants de la seguretat privada.
A partir de les 12 la fira s’omple de gom a gom, molts
dels assistents són clarament estrangers, de fet a part de les transnacionals
hi han nombrosos estands de països, ciutats i regions de tot el mon, des de Moscou
fins l’Hospitalet, de Dubay a New York. La zona més gran ocupada per un país és
la d’Israel amb un conglomerat d’estands d’empreses i ciutats.
Estan presents totes les multinacionals relacionades
directament o indirectament amb les smartcities, CISCO, INDRA, T-SYSTEMS,
Ferrovial, UAWEY, MICROSFT, SAP, SUEZ, MASTER CARD, AXIS, INTEL... i diversos
organismes i instituts d’investigació i universitats.
S’ha de destacar la participació de responsables
municipals estretament compromesos amb la Fira. Participen l’alcaldessa
(participa en un grup de treball a més de la inauguració), en Pisarello, Gala
Pin i 9 alts funcionaris més, a aquest nombrós grup cal afegir 3 alts càrrecs de TMB.
Però quin és el contingut d’aquesta fira?, deixant a part
temes anecdòtics o tot el tema dels vehicles elèctrics la major part de
l’activitat gira al voltant del control social, bàsicament en 7 temes:
-El control de la mobilitat urbana i del transport
públic, des de la regulació del trànsit, sistemes de lectura de matrícules, el
control de l’aparcament i la videovigilància dins dels vehicles de transport
públic.
-Sistemes de gestió i control de les xarxes urbanes de
subministrament i serveis urbans, el cicle de l’aigua (proveïment i
sanejament), de l’energia, d’enllumenat públic.
-Sistemes de foment de miratges i simulacres de
cyberparticipacio on line, de fet l’hipòcrita lema de la Fira aquest any era
“empowercities, empowerpeople”, com si l’agrupament de corporacions i estats
tinguessin algun interès en empoderar a la gent...Significatiu és el gran espai
ocupat per CIVICITI la “star up” catalana dedicada al tema.
-Establiment de xarxes de comunicacions, especialment
wifi, sense les que no es pot bastir l’internet de les coses (la IoT).
-Els diferents dispositius IoT, que s’han de desplegar a
les ciutats per controlar i capturar informació d’una maneraubiqua.
-La videovigilància intel·ligent s’enlaira
definitivament, amb software de reconeixement i interpretació, però sobretot el
reconeixement facial que, sembla que es va perfeccionant. El fet de que hi hagi
molta oferta demostra que desperta molt d’interès
-Encara molt tímidament apareixen les primeres
aplicacions comercials Big Data.
Hi ha alguns invents que a primera vista semblen
estrafolaris (com alguns vehicles elèctrics multicolors) però poques coses
defineixen d’una manera tan clara el que és l’objectiu de les tecnologies Smart
com el “parking smart per a gossos”. Es tracta d’un caixó en forma de caseta,
climatitzat, airejat i higienitzat, on pots deixar el teu gos (pagant una preu
naturalment per mitja de smartphone) durant un temps perquè no molesti... tota
una declaració de principis.
El tinglado gira doncs al voltant de l’acumulació de
dades i del control social. Acumulació de dades per optimitzar els mercats
mitjançant el màrqueting (una manera de control social) i per desenpoderar a la
gent (al contrari del lema oficial).
Altres edicions:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada