25 d’oct. 2019

Hipocresia climàtica II. Les declaracions d’emergència climàtica.

Ja fa uns mesos que a nivell mundial hi ha una epidèmia de declaracions (purament declaratives) d’emergència climàtica, sobretot una mica abans i una mica desprès de les mobilitzacions mundials de 27S, cosa que denota el seu caràcter oportunista i de marketing polític, ja es deu haver arribat a les 2.000 declaracions de tota mena (o casi)... d’Universitats, de ONG, d’Ajuntaments, de Comarques, de Governs regionals i d’estats, tot plegat foc d’encenalls, molta declaració però sempre dins del marc del sistema estatal i capitalista (que per altra part no podria ser d’altra manera).
El Govern de Catalunya, naturalment, va ser un dels més matiners, en declarar la suposada emergència el 14 de maig d’enguany (https://govern.cat/govern/docs/2019/05/14/15/12/9ff53be9-20cc-4ce1-9c7c-cdd5dc762187.pdf).
A rebuf del 27S, el govern va anunciar un seguit de mesures fiscals (ja anunciades feia 3 anys quan es va promulgar la Llei de Canvi Climàtichttps://canviclimatic.gencat.cat/web/.content/03_AMBITS/Llei_cc/docs/Llei_16_2017_CC_CAT.pdf), així com una “Cimera Catalana Contra el Canvi Climàtic” cap el febrer/març i una Taula Social del Canvi Climàtic que també fa tres anys que dona voltes entre consultes i processos participatius trucats.

A tot això quina és la activitat real del Govern:
-Ajornar les càrregues fiscals a les grans empreses emissores de gasos d’efecte hivernacle (GEH), suposem que indefinidament. Mentre que els dirigits als vehicles entren en vigor aquest proper gener.
-Promoure grans infraestructures o noves ampliacions que trinxen la terra i augmenten les emissions, com el port, l'aeroport o ampliacions de carreteres com la C-58 o la ronda Litoral, la problemàtica d ela A7/AP7, el Pla de Ports esportius, la prolongació de la C32... etc.
-La destrucció de bona part de la xarxa pública de transport ferroviari a favor de l’AVE i el transport per carretera, ara mateix s’eliminarà la línia R16 de la costa en una operació contra el transport públic acompanyada de perspectives de desenvolupament urbanístic (€€)https://www.diaridetarragona.com/tarragona/Tarragona-perdera-los-trenes-Euromed-y-mantendra-los-Talgo-20191013-0004.html .
-El capitalisme contaminador no paga, la descontaminació del pantà de Flix és un exemple, no sols no s’ha descontaminat correctament el pantà, sinó que no s’actua sobre la empresa ni sobre la contaminació difusa per tota la comarca.
-La destrucció urbanística del litoral, per exemple amb un munt de promocions d’urbanitzacions de luxe als darrers racons de la Costa Brava:

• Paratges dels Jonquers, Puig Pedrós, Interpals, Rodors i Pals Mar (Pals)
• Urbanització d’Aiguafreda (Begur)
• Pla Especial Urbanístic a l’Espai d’Interès Natural de Cap Roig (Montràs i Palafrugell)
• Urbanització de la Pineda d'en Gori (Palamós)
• Urbanització de la Cala Morisca (Tossa de Mar), Urbanització dels sectors Cap Ras, Súper-Fener i Roses 2 (Llançà)

La mateixa idea de crisi o d’emergència és enganyosa y fa pensar en un fenòmens puntual fàcilment superable i, desprès d’un reajust del capitalisme tornarem a la “normalitat”. La devastació capitalista no és ni una crisi ni una emergència, és el resultat de segles d’espoliació, explotació, dominació i devastació i els seus efectes son irreversibles fins i tot a llarg termini.
Acabar amb l’estat i el capitalisme és un requisit, no per recuperar la terra, sinó per sobreviure lliures, sants i en plenes condicions.

AMB CAPITALISME I ESTAT LA DEVASTACIÓ ÉS INEVITABLE.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada