10 de gen. 2018

Ferrer Guàrdia, el “model d’escola catalana”, les retallades i privatitzacions i les concentracions del dia 10 de gener…


Per demà, dimecres 10, hi ha convocades a moltes poblacions de Catalunya moltes  concertacions per defensar el “nostre mode educatiu”. (a Vic, a Girona, Manresa, la Bisbal, Reus, valls, Granollers, Igualada...).. I per això invoquen al pedagog (entre moltes altres coses) Francesc Ferrer i Guardia en l’aniversari del seu naixement.
El convoca el moviment Docents per la República i un bon nombre de CDR.
Aprofitar l’aniversari del naixement de Ferrer i Guàrdia per defensar el “model educatiu català” és francament una estafa.
Si s’hagués aprofitat per defensar als docents contra la criminalització estatal la cosa tindria lògica, però a la convocatòria es parla de defensar el “model educatiu” i els “valors democràtics de convivència i llibertat”... però de que estem parlant?

QUIN ÉS EL MODEL EDUCATIU CATALÀ?:

El model educatiu català és un model binari, amb dues realitats ben diferenciades, una xarxa pública i una xarxa privada subvencionada. És un model marcadament neoliberal, on la escola pública assumeix la majoria de nois desfavorits econòmicament i procedents d’altres països, mentre que la xarxa privada recull a tots aquells que volen “una altra educació”, la educació de la “excel·lència” neoliberal capitalista, naturalment amb subvenció pública.
La xarxa concertada és majoritàriament una xarxa d’adoctrinament religiós (adoctrinadora de veritat) en menor a major grau, la gran majoria de concertades estan vinculades a institucions de l’Església Catòlica o tenen la religió dins del seu ideari.
Una xarxa, la pública que ha vist reduït el seu pressupost per les retallades. I una xarxa privada, que ha estat menys afectada per la crisi i per les retallades, en un procés de privatització de l’ensenyament.
Un model educatiu on hi ha escoles (moltes privades i algunes públiques) que exclouen i discriminen per origen social i de país, i on hi ha escoles que assumeixen la major part del pes d’atendre (i en alguns casos emmagatzemar) als desfavorits.
Un model educatiu on hi ha escoles per dirigents, escoles per “mindundis” i escoles que s’aproximen a institucions pre-carceràries.

QUINA RELACIÓ HI HA ENTRE AQUESTA ESCOLA I FERRER I GUÀRDIA?

Ferrer i Guàrdia defensava una escola laica. En la seva condemna a mort van intervenir decisivament les institucions, ordres religioses, grups de poder... que actualment defensen la escola privada/concertada.
Desprès de la setmana tràgica, a instàncies dels actuals promotors de la concertada, es van tancar desenes d’escoles (no religioses, lliures, racionalistes...) deixant a milers de noies i nois al carrer.
El model de Ferrer Guàrdia no podia ser el de l’escola pública, però quan va ser possible, durant la revolució social de 1936, el CENU (Consell de l’Escola Nova Unificada) va fer possible a Catalunya un “model d’escola” que dona centenars de voltes al “model” actual.

QUINS VALORS DE “CONVIVÈNCIA I LLIBERTAT” DEFENSA EL MODEL “D’ESCOLA CATALANA”?.

Si estem parlant del model d’escola que tenim ara estem defensant la “convivència i llibertat” del capitalisme, del sistema classista excloent i xenòfob... o sigui: de la dominació, de l’opressió i de l’explotació.
Des de una escola diferenciada segons la classe, des de una escola on el fracàs i l’abandonament es concentra escandalosament sobre un sector , s’està defensant la pervivència del sistema d’explotació del capital i de l’estat.
Sense oblidar però que hi ha escoles (sobretot públiques) on es treballa contracorrent, contra la discriminació i conta la dominació, però minoritàries.

QUINA RELACIO HI HA ENTRE ELS VALORS DE CONVIVÈNCIA I LLIBERTAT DEFENSATS PER EL “MODEL D’ESCOLA CATALANA” I FERRE I GUÀRDIA?

Ferrer i Guàrdia defensava, certament, una escola amb coeducació de classes, però trencant amb els “alumnes de beneficència” de la privada de l’època, el seu model volia ser “no adoctrinador”, falta veure si se’n van sortir, eren radicalment ateus, antiburgesos i obreristes.
A Ferrer i Guardia s’atribueix la frase ”el millor mestre és el que millor defensa als seus alumnes de les seves idees”.
Els valors de Ferrer i Guàrdia no tenen res a veure amb la connivència amb el capitalisme i amb la explotació... la llibertat per Ferrer i Guàrdia començava amb la llibertat econòmica (l’abolició del capitalisme) i seguia amb la eliminació de totes les dominacions (les de l’estat i les de les religions entre elles...).

RES PUBLICA...?

La “cosa pública”...la república?... nosaltres tenim un desig, un mon sense capital, sense patriarcat, sense exercits, sense dominació... i sense també sense escoles, escoles com caixes tancades, com adreçadores de criatures, com forjadores de ciutadans creients.
Però una cosa és tenir la NOSTRA república, i l’altre acceptar totes les dominacions, discriminacions i exclusions que ens col·loquin sota aquest nom...

DE VERITAT VOLEU DEFENSAR AQUEST MODEL D’ESCOLA???  
 
Més informació a:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada