Per demà,
dimecres 10, hi ha convocades a moltes poblacions de Catalunya moltes concertacions per defensar el “nostre mode
educatiu”. (a Vic, a Girona, Manresa, la Bisbal, Reus, valls, Granollers,
Igualada...).. I per això invoquen al pedagog (entre moltes altres coses)
Francesc Ferrer i Guardia en l’aniversari del seu naixement.
El convoca el
moviment Docents per la República i un bon nombre de CDR.
Aprofitar
l’aniversari del naixement de Ferrer i Guàrdia per defensar el “model educatiu
català” és francament una estafa.
Si s’hagués
aprofitat per defensar als docents contra la criminalització estatal la cosa
tindria lògica, però a la convocatòria es parla de defensar el “model educatiu”
i els “valors democràtics de convivència i llibertat”... però de que estem
parlant?
QUIN ÉS EL MODEL
EDUCATIU CATALÀ?:
El model educatiu
català és un model binari, amb dues realitats ben diferenciades, una xarxa
pública i una xarxa privada subvencionada. És un model marcadament neoliberal,
on la escola pública assumeix la majoria de nois desfavorits econòmicament i
procedents d’altres països, mentre que la xarxa privada recull a tots aquells
que volen “una altra educació”, la educació de la “excel·lència” neoliberal
capitalista, naturalment amb subvenció pública.
La xarxa
concertada és majoritàriament una xarxa d’adoctrinament religiós (adoctrinadora
de veritat) en menor a major grau, la gran majoria de concertades estan
vinculades a institucions de l’Església Catòlica o tenen la religió dins del
seu ideari.
Una xarxa, la
pública que ha vist reduït el seu pressupost per les retallades. I una xarxa
privada, que ha estat menys afectada per la crisi i per les retallades, en un
procés de privatització de l’ensenyament.
Un model educatiu
on hi ha escoles (moltes privades i algunes públiques) que exclouen i
discriminen per origen social i de país, i on hi ha escoles que assumeixen la
major part del pes d’atendre (i en alguns casos emmagatzemar) als desfavorits.
Un model educatiu
on hi ha escoles per dirigents, escoles per “mindundis” i escoles que
s’aproximen a institucions pre-carceràries.
QUINA RELACIÓ HI
HA ENTRE AQUESTA ESCOLA I FERRER I GUÀRDIA?
Ferrer i Guàrdia
defensava una escola laica. En la seva condemna a mort van intervenir
decisivament les institucions, ordres religioses, grups de poder... que
actualment defensen la escola privada/concertada.
Desprès de la
setmana tràgica, a instàncies dels actuals promotors de la concertada, es van
tancar desenes d’escoles (no religioses, lliures, racionalistes...) deixant a
milers de noies i nois al carrer.
El model de
Ferrer Guàrdia no podia ser el de l’escola pública, però quan va ser possible,
durant la revolució social de 1936, el CENU (Consell de l’Escola Nova
Unificada) va fer possible a Catalunya un “model d’escola” que dona centenars
de voltes al “model” actual.
QUINS VALORS DE
“CONVIVÈNCIA I LLIBERTAT” DEFENSA EL MODEL “D’ESCOLA CATALANA”?.
Si estem parlant del
model d’escola que tenim ara estem defensant la “convivència i llibertat” del
capitalisme, del sistema classista excloent i xenòfob... o sigui: de la
dominació, de l’opressió i de l’explotació.
Des de una escola
diferenciada segons la classe, des de una escola on el fracàs i l’abandonament
es concentra escandalosament sobre un sector , s’està defensant la pervivència
del sistema d’explotació del capital i de l’estat.
Sense oblidar
però que hi ha escoles (sobretot públiques) on es treballa contracorrent,
contra la discriminació i conta la dominació, però minoritàries.
QUINA RELACIO HI
HA ENTRE ELS VALORS DE CONVIVÈNCIA I LLIBERTAT DEFENSATS PER EL “MODEL D’ESCOLA
CATALANA” I FERRE I GUÀRDIA?
Ferrer i Guàrdia
defensava, certament, una escola amb coeducació de classes, però trencant amb
els “alumnes de beneficència” de la privada de l’època, el seu model volia ser
“no adoctrinador”, falta veure si se’n van sortir, eren radicalment ateus,
antiburgesos i obreristes.
A Ferrer i
Guardia s’atribueix la frase ”el millor mestre és el que millor defensa als
seus alumnes de les seves idees”.
Els valors de
Ferrer i Guàrdia no tenen res a veure amb la connivència amb el capitalisme i
amb la explotació... la llibertat per Ferrer i Guàrdia començava amb la
llibertat econòmica (l’abolició del capitalisme) i seguia amb la eliminació de
totes les dominacions (les de l’estat i les de les religions entre elles...).
RES PUBLICA...?
La “cosa
pública”...la república?... nosaltres tenim un desig, un mon sense capital,
sense patriarcat, sense exercits, sense dominació... i sense també sense
escoles, escoles com caixes tancades, com adreçadores de criatures, com
forjadores de ciutadans creients.
Però una cosa és
tenir la NOSTRA república, i l’altre acceptar totes les dominacions, discriminacions
i exclusions que ens col·loquin sota aquest nom...
DE VERITAT VOLEU
DEFENSAR AQUEST MODEL D’ESCOLA???
Més informació a:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada