L’Ajuntament de Barcelona malgrat proclamar-se com municipi sorgit dels
“moviments socials” (que és això?), demostra una gran estimació per la
videovigilància, concretament per la videovigilància “intel·ligent” sobretot
per els lectors de matrícules. De fet aquesta estimació ve de lluny i sols és
la continuació dels ajuntaments del PSC i de l’etapa Trias, tan els sociates,
com els convergents varen fer un bon escampall de càmeres, per vigilar la
seguretat ciutadana, per el transit, per el control del transport, especialment
del metro (milers d’elles), per la vigilància d’edificis i equipaments....
Fa uns dies va sortir a la llum el projecte
d’una macro xarxa de control de les matricules dels vehicles circulants per
Barcelona, amb l’excusa de la contaminació atmosfèrica, per restringir la
circulació dels vehicles vells i de cost baix (CONTROL SOCIAL VERSUS CONTAMINACIO,
CONTROL DE MATRICULES ZONA RONDES)...
desprès la instal·lació de càmeres al metro (VIDEOVIGILANCIA
ALS TRANSPORTS DE BARCELONA).
Ara fa uns mesos (el 25/1/2018) es va formalitzar un contracte per
l’adquisició de càmeres LPR (lectores de matrícules) per instrumentar 10
vehicles de la Guardia Urbana de Barcelona (GUB), en total 20 càmeres, aquestes
càmeres podran llegir les matricules de vehicles aturats i en moviment i
comparar-les amb la base de dades de la GUB i d’altres cossos policials (a
través de la sala conjunta del carrer Lleida SALA DE CONTROL), aquests 10 vehicles s’afegiran al que ja
tenen actualment (CONTRACTACIO
CÀMERES LPR).
Les càmeres havien de poder llegir matrícules de ciclomotor i el format
d eles matrícules europees, així com de les matrícules de dues linees. També
havien de ser compatible amb el sistema d’emmagatzemament ATENEA, aquest software registre: la matrícula, data
i hora, posició GPS, adreça postal, fotografies IR i visible, de la matrícula i
del contorn i identificadors administratius.
El contracte el va guanyar la empresa Federal Signal Vama, que també és
el subministrador del sistema ATENEA... (FEDERAL SIGNAL VAMA ) per un import
de 99.427€ IVA inclòs, Federal Signal és una empresa especialitzada sobretot en
senyalització, però també te un important catàleg de productes per les policies
(comunicacions, vídeo, kits de detinguts...).
Amb aquest contracte s’avança el procés de connexió dels vehicles de la
GUB, actualment disposen ja de 127 PC’s embarcats, de 1.000 PDA i 62 càmeres de
detinguts, així com el vehicle amb càmeres LPR citat més amunt.
D’aquí unes setmanes (el 23/7/2018) acabarà el termini per presentar
ofertes a un concurs promogut per l’empresa municipal “Barcelona Serveis
Municipals SA” (BS:M) per dotar-se de quatre sistemes de lectura de matrícules
embarcats en vehicles, tot plegat per per un sucós valor estimat de 1.473.450€
(LECTURA MATRICULES EMBARCADA).
La finalitat d’aquest sistema de lectura és el control de tots els
vehicles estacionats 8i també alguns en moviment) a Barcelona, ja sigui a zona
verda, blava, exclusiva residents, distribució urbana de mercaderies, zona bus,
motocicletes... interactuant amb els dos mètodes de control actuals, a peu i en
moto, també ha de poder detectar avaluar i sancionar infraccions fora de plaça
regulada. Concretament ha de fer:
-Control amb el sistema de tiquets de residents i forans de les
matrícules escanejades a les places regualdes.
-Control d’infraccions a les zones regulades, dobles fileres, pas de
vianants, càrrega i descàrrega, places de motos...
-Comptabilitzar la ocupació i les places buides d’estacionament per
informar als ciutadans sobre les possibilitats d’aparcament.
El paquet d’evidències que “recol·lectarà” el vehicle serà:
-Foto de la matrícula tan davantera com del darrera.
-Matrícula codificada com número.
-Dues fotografies panoràmiques
en color de l’entorn.
-Posicionament GPS
-Identificació de la càmera que ha realitzat la captura.
La interrelació entre el vehicle embarcat i el tiquet es fa a través
dels parquímetres en els que s’ha d’introduir la matrícula del vehicle. L’any
passat es va formalitzar un contracte amb UPE PARKEON per un import de 13.322.581€
(CONTRACTACIO PARQUIMETRES ). La
implantació dels nous parkimetres havia d’estar finalitzada l’agost de 2017,
teòricament. En aquesta data havien d’estar ja substituïts els 2.145 parkimetrs
de Barcelona (s’han eliminat uns 700).
La finalitat d’aquest contracte és substituir progressivament els
parquímetres vells de Barcelona per uns de nous on s’anirà imposant la
obligatorietat d’introduir la matricula i s’anirà eliminant la possibilitat de
pagar en efectiu (cosa que permet identificar al pagador de l’aparcament). Els
qui apraquen a través de les AAP municipals (APPARKB i AREADUM) ja estan
identificats amb la matrícula i el numero de compta corrent.
L’ajuntament de Barcelona s’està construint una base de dades dels
vehicles que circulen per la ciutat (i dels seus conductors) impressionant,
que, creuada, amb la del impost de circulació pot tenir importants aplicacions
per la gestió del transit i de la contaminació... però també aplicacions
comercials (marketing) i de control social, l’aspecte més sinistre de les Smart
Cities treu el morro darrera seu, i el malson del control totalitzat (i
totalitari) pot esdevenir, molt fàcilment, una realitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada