Els treballadors
del metro iniciaran aquest dilluns i fins dijous (25,26,27 i 28), una vaga de 2
hores per torn i que ja ha estat contestada per la generalitat promulgant uns
“serveis mínims” del 50% als dos primers torns (de 7:00 a 9:00 i de 16:00 a
20:00) i del 30% al tercer (a partir de les 22:50 fins l’acabament del servei).
El principal des
motius per aquesta vaga és la presència d’amiant arreu del ferrocarril
metropolità, vagons, andanes, dependències de treball, tallers... vies...
Les fibres
d’amiant són un producte cancerigen, hi ha prou amb 0,1 fibres (microscòpiques)
per cm3 per quedar fora dels límits ambientals d’exposició diària.
La inhalació de
fibres d’amiant està a l’origen del mesotelioma, un tipus de càncer relacionat
directament amb l’amiant, que es pot desenvolupar fins 30 anys desprès del
contacte amb l’amiant (no cal que sigui un contacte continuat, hi ha prou amb
un únic contacte, amb una única fibra), aquest càncer és agressiu i sol tenir conseqüències
mortals, Catalunya s’havia detectat
entre treballadors i familiars de treballadors (que quedaven exposats per les
fibres transportades a la roba dels treballadors) d’Uralita i Rocalla, però com
l’amiant s’ha utilitzat àmpliament arreu
van apareixent nous casos cada dia, els darrers han estat els metros de Madrid
i al de Barcelona.
De moment la empresa, TMB, ha reconegut 12
casos (però n’hi ha més), i tira terra a sobre del problema, un problema que
s’arrossega des de fa anys (des de 2002 moment en que es va prohibir, tard, l’ús
de l’amiant), i sembla que la situació és molt més greu del que la empresa
reconeix.
La nocivitat de l’amiant
està reconeguda des de, al menys, principis del segle XX, però la cobdícia capitalista
el va mantenir legal fins 2002, i encara es comercialitza massivament a l’Àsia,
Amèrica del Sud i Àfrica.
Els treballadors
del metro tenen més reivindicacions, encara que la salut no és un tema a
negociar, referides a l’automatització, als acomiadaments i a les substitucions
d’estiu, son les seves reivindicacions, però a més d’aquestes, la seva salut i
les seves condicions laborals, els treballadors del metro estan fent vaga (i
pagant-ne les conseqüències) per tots els barcelonesos, per tots aquells que un
moment o altre agafen el metro..
Els passatgers
del metro estan exposats al contacte, encara que sigui un contacte ocasional, a
les fibres d’amiant que, sens dubte, hi ha a l’ambient de les estacions, túnels
i vagons, per tant estan sota el risc del càncer de pulmó, amb l’agreujant de
que en el cas de contreure´l no tindran mai el reconeixement a nivell econòmic no
sanitari.
Hem de ser
solidaris amb aquesta vaga, malgrat molèsties i malgrat l’espantall del Congrés
dels Mòbils, perquè fan la vaga per ells i per nosaltres.
CONTRA TOTA
NOCIVITAT!
SUPORT A LA VAGA
DEL METRO!
Més info:
http://www.cgtmetro.org/gallery/cgtinforma-amianto%20n%C2%BA3.pdf
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada