12 de set. 2017

PRODERAI: el control policial s'esten a les escoles

Darrerament el gihadisme ha estat al darrera de casi totes les fites en control social que s’han desenvolupat a Europa, fos quin fos el país on s’han produït els fets, naturalment sempre és mes útil que sigui en el propi, però sempre se’n pot treure alguna cosa.
El cas de les Rambles i Cambrils no ha estat diferent, tots han pogut dir la seva, el govern de l’estat i el bisbe enaltir la Unidad, el Mundo parlar de l’independentisme català en connivència amb l’islamisme, a ForoCoches de terroristes amb subvencions públiques i beques de menjador i, des de la Generalitat de Catalunya, enaltir al (fins aquell moment) desprestigiat cos dels Mossos i penjar-se medalles diverses.
Hi ha però un nou aspecte del control social, que ja ve de fa temps, però que pren volada i justificació a rel dels darrers atemptats. Es tracta del Protocol de prevenció, detecció i intervenció de processos de radicalització islamista, el PRODERAI (http://educacio.gencat.cat/documents/PC/ProjectesEducatius/PRODERAI-CE.pdf ).
 
QUE ÉS EL PRODERAI:
El document ha estat elaborat per els buròcrates dels Departaments d’interior i d’Ensenyament, però sobretot per la Policia de la Generalitat, els Mossos d’Esquadra.
La visió policial domina sobre la educativa, però ni la una ni la altra estan desenvolupades, sembla que hi ha més documentació (indicadors, fitxes de seguiment....) però sols han estat lliurades a les direccions de les escoles i instituts i no s’han fet públiques, algunes filtracions semblen portar a una classificació simplista i estigmatitzadora.
Per exemple alguns dels assistents a aquestes reunions parlen (off the records) dels següents “indicadors de radicalització”: pintar-se amb henna, no veure Cocacola ni Pepsi, no voler celebrar Nadal...
De fet el PRODERAI es va començar a treballar a rel dels atacs a França i Bèlgica, però no ha estat “operatiu” fins el curs passat en que es va difondre entre els equips directius... ara sembla que el Departament vol estendre´l a tot el personal dels centres de la Generalitat i els Concertats.
El diagrama de funcionament del PRODERAI queda explicitat en la pàgina 2 del document, on podem veure que la Junta Territorial d’Avaluació i Seguiment,l’orgàn executiu del PRODERAI, que no tenen definits ni els objectius ni el funcionament(al menys en document públic) es convoca a traves de les comissaries, de l’Oficina de relacions amb la Comunitat “ORC”, d’aquesta junta la informació pot anar a la fiscalia i/o a la “intervenció educativa”. La Junta estarà formada per policies i funcionaris d’ensenyament, especialment inspectors.
A la pàgina 73 hi ha un esgarrifós model de fitxa de seguiment, on amb sols 13 items, alguns tan difícils d’avaluar (i irrellevants) com “procés identitari d’identitat múltiple” o “influència de les xarxes socials”, valorant-les com a gens, poc, bastant i molt, pretenen fixar un “perfil del radical”.





















D’ON VE EL PRODERAI:
El PRODERAI té un antecedent, el Protocol per detectar joves susceptibles de formar part del Nous Grups de Joves Organitzats i Violents (NGJOV) del 2011, aquest primer protocol anava dirigit contra el que la premsa anomena “bandes llatines” i es va saldar amb un rosari de dures condemnes judicials per les cúpules de Latinskings, Trinitarios i Black Panters. (http://www.edubcn.cat/rcs_gene/extra/04_protocol_NGJOV/Protocol_NGJOV.docx.pdf)
El discurs oficial és que aquest protocol va servir per derrotar les bandes, afirmació molt discutible i no provada, tan en l’aspecte de la utilitat del protocol, com en el de la derrota de les bandes.
Un altra antecedent, no tan llunyà, és el PRODERAI per emprar-lo a les presons, sobre els presos, de fet al segon PRODERAI se li afegeix un CE (Centres Educatius).
És força sinistre el fet de que el PRODERAI-CE sigui un descendent directa del de les presons.

QUINES SON LES PERSONES OBJECTIU DEL PRODERAI?
És ben senzill, emigrants o refugiats pobres, d’ambients sociofamiliars desfavorits, en aquests moments musulmans, però el diagrama d ela pàgina 2 no necessita per res la religió, pot ser emprat contra “bandes llatines”, contra grups juvenils de hooligans, contra cultures juvenils diverses (punks, emos...) o fins i tot grups de joves polititzats, és el mateix que la classificació de NGJOV, s’inclou tot el que va contra el sistema d’una manera o altra.
A més la radicalització es manté en un nivell indefinit, en alguns paràgrafs se l’aparella amb el terrorisme... queda clar, la radicalització és un perill que cal detectar i “tractar”, sense necessitat de produir fets “delictius”... seria una reedició dels “delictes de pensament”, “delictes d’opinió”, “crims de consciència”...

EL PAPER DELS MESTRES:
De moment ha estat limitat als equips directius, un estrat del sistema educatiu farcit de petits i mediocres “grans dictadors”, “Polis Buenos” i “Polis Malos”... que poden trobar en el protocol i les seves fitxes una manera de desfogar les seves frustracions i de pas fer mal a joves víctimes.

Ara la Conselleria vol estendre la formació (i la obligació d’aplicar el protocol) a tots els professors i professores... es convertirà l’escola en un espai insegur ple de confidents?... esperem que, al menys una minoria nombrosa s’oposi al PRODERAI, aquesta eina classista, xenòfoba de control social... i policial.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada