La
videovigilància és un tema recurrent que ha aixecat protestes i qüestionaments
(sense massa efecte, tot sigui dit),l’excusa de la
seguretat i de la repressió del vandalisme és efectiva en un 99%.
Cada cop més
municipis incorporen càmeres de vídeo en defensa de la “seguretat” al seu
municipi, tant municipis petits com Sant Climent de Llobregat (9 punts de
control amb un màxim de 18 càmeres)i l’Escala (5 punts de videovigilància) que
recentment han tret a concurs instal·lacions noves , com grans urbs com
Tarragona, Barcelona... i ara mateix l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB).
El projecte de
l’AMBserà el més gran d’implantació massiva del reconeixement de matrícules per
vídeo reconeixement de matrícules. Es començarà amb caràcter experimental a les
rondes de Barcelona per evitar la circulació de determinats vehicles durant
episodis de contaminació i s’implantarà a la llarga a totes les vies principals
de circulació (http://www.amb.cat/ca/web/amb/actualitat/sala-de-premsa/notes-de-premsa/detall/-/notapremsa/la-implantacio-del-control-de-matricules-per-camera--a-la-zbe-rondes-barcelona/6738476/11696).
Així doncs, la
nocivitat de la contaminació atmosfèrica (http://www.ecoticias.com/co2/177787/Barcelona-cifra-en-250-muertos-anuales-incumplir-los-limites-de-contaminacion
)que provoca milers de morts cada any, l’amenaça de multa la burocràcia de la
UE, i l’estira i arronsa entre el Ministerio i els ajuntaments, serveix per
desplegar un sistema de control difícilment avaluable ja que sols en tenim la
intenció, ni abast ni projecte.
Es tracta de
instal·lar sistemes de reconeixement de matrícules a punts estratègics de les
Zones de Baixes Emissions (ZEM), primer com pla pilot a les rondes, per estendre’l
desprès a totes les zones ZEM.
Es tracta
d’obtenir les dades dels vehicles que es mouen per la zona de la AMB i
creuar-les amb el fitxer que vincula la matrícula amb les característiques
ambientals del cotxe, el resultat primari és la possibilitat de multar... i el
secundari un coneixement dels moviments de milers de persones dins l’AMB, en
una acumulació de dades que suposen un recurs comercialitzable, i una mina per
el control social.
Per tot això
seran necessàries les càmeres lectores de matricules dels municipis de la AMB
(i d’altres que s’han d’anar instal·lant), per això calen tres bases de dades
(compartida per l’AMB i l’ajuntament de Barcelona, en conveni amb la DGT), una
general de les matrícules d’Espanya, una altra amb les exempcions (policies,
bombers, sanitàries, emergències en general i altres exempcions temporals) i
una “llista negra” amb matricules de vehicles sancionats, incomplidors... (i
algun més?).
La excusa de la
prevenció ambiental és efectiva... efectiva a nivell de propaganda, però
totalment hipòcrita, el principal emissor de contaminats és el vehicle a gasolina i gasoil, tan si és
modern com si és antic (la única diferència és la intensitat de les emissions),
i tots aquests vehicles no tenen cap mena de restricció com tecnologia i per
contra el transport públic ni augmenta ni manté uns preus raonables (sobretot
més enllà de la xarxa de Barcelona).
El reconeixement
de matrícules és un primer pas de la videovigilància intel·ligent, cal, però
mirar-nos en altres miralls per poder avaluar el que se’ns pot venir a sobre,
com per exemple el sistema de control desplegat a Zhengzhou a la República de
la Xina, amb petites càmeres dotades de reconeixement facial.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada