1.-Català.
2.-Castellà
Finalment, malgrat la extensió del catàleg de dispositius
per fer de recol·lectors de dades per la smart city, sembla que les darreres
evolucions de la vella càmera analògica de videovigilància, les càmeres
intel·ligents i els programes d’anàlisi, esdevenen, al menys de moment, els
sensors més estesos i amb més aplicacions, deixant obsolets molts d’altres
(sensors d’aparcament, de control d’accés, de mesura del pas de vianants i de
vehicles...).
A l’hora de «justificar» la seva instal·lació sempre
apareix en primera fila, per donar una bona imatge, una “utilitat” de caire
benvolent: la seguretat, la comoditat, la gestió de la mobilitat i de la
contaminació... Però per poc que rasquem la capa superficial, apareixen a sota
els interessos econòmics del màrqueting corporatiu i, més amagats, el del
control social policial de vigilància de la població o de les fronteres.
La transició de videocàmera a videosensor ja fa temps de
dura, s’ha anat desenvolupant a trompicons, al menys a l’Estat Espanyol, parlem
de l’aplicació generalitzada i amb tendència a la banalització, ja que a escala
policial, militar i corporativa d’alt nivell ja fa temps que està implantada,
encara que ens és impossible conèixer l’abast.
Per exemple n’hi ha des de fa temps als aeroports,
instal·lacions energètiques, de telecomunicacions... i d’altres
infraestructures sensibles, però no se’n facilita informació (amb la eterna
excusa de la seguretat).
Però, com a sistema de control quotidià i estès, va
prenent velocitat i en breu es generalitzaran, en part perquè cada cop son més
econòmics i, perquè cada cop hi ha més demanda “social” (o potser antisocial)
de “seguretat” i de vigilància.
En prendrem dos exemples, un de més “policial” (el de
Múrcia) i un altra suposadament més de “protecció civil” (el de Bizkaia), els
dos cassos son exemples del que esdevindrà molt aviat (en qüestió de mesos), i
marca una tendència més enllà de la Península Ibèrica, una tendència mundial. Resumint
que les metodologies de control desenvolupades als EUA i a la Xina (de les que
hi ha força infomació) ens seran aplicades en breu.
ELS VIDEOSENSORS DE LA CIUTAT DE MÚRCIA, LA SMART CITY COM ESPAI CONTROLAT.
Murcia és, des de fa anys una ciutat que s’esforça per
esdevenir una smart city, i cal dir que amb força èxit, per una part és una
hàbil captadora de recursos econòmics europeus i de l’estat, i per l’altra sap
comunicar les seves actuacions. Així doncs pot competir amb èxit contra altres
ciutats mitjanes com Màlaga i Santander per assolir un lloc destacat en el
ranking smart (http://negreverd.blogspot.com/2018/05/murcia-smart-city-videovigilancia-tav.html.).
En aquest sentit la Junta de Govern de l’Ajuntament va
adjudica, el dia 4/7/2019 un contracte per la instal·lació de videosensors
(videocàmeres amb aplicacions d’anàlisi d’imatges) per escampar-los per la
ciutat i poder controlar el transit i la “seguretat”, aparellats amb aquesta
compra massiva hi ha la instal·lació del gran videowalls en el centre de
control de l’Avinguda d’Abenarabi on es troba el CEUS (Centro Único de
Seguimiento) (https://contrataciondelestado.es/wps/portal/!ut/p/b0/DcqxCoAgEADQTzoaXAIHA2kNIjKXOFLk6DQpkz4_xwcPLBiwCSsFLHQl5ObNeZ-Z0tk7X5DZ70wHFTxagBUsWHK6MmxCd-ZbplxHPb_hKWoYb6GkhByj-gEQdQUC/).
Aquest concurs (expedient 1092/2017), te una part
centrada en el hardware i una altra, la hores d’ara més interessant, al
software. La oferta guanyadora va ser presentada per la UTE VIDEOWALL MIMURCIA,
formada per NEC Ibèrica SL i Murciana de Tráfico, SA., per un import de
772.464€, la perdedor (es van presentar 3 ofertes, però una va resultar exclosa)
ha estat Informática del Corte Inglés amb PROSEGUR.
La part del hardware és bàsicament 3 videowalls, un per
el CEUS de 42 monitors de 55” (14x3), l’altra per una comissaria de la poli
local de 9 monitors de 55” (3x3) i finalment per l’oficina d’informació al
ciutadà, 15 monitors de 46” (3x5), els videowalls son un dels elements bàsics
del panòptic i del discurs controlador, les institucions competeixen a veure
qui te el videowall amb més monitors (http://negreverd.blogspot.com/2017/10/sales-de-control-de-videovigilancia-el.html ).
A més s’adquiriran 30 càmeres de la darrera generació,
amb capacitat d’anàlisi incorporat (10 multisensor, 10 bullet 5Mp i 10 bullet
3Mp).
En quant al soft te un bon seguit de requeriments:
-Distingir entre persones, vehicles i objectes.
-Intrusió o merodeig en zona definida, creuament de línia vermella.
-Objectes abandonats.
-Canvi brusc de la direcció o velocitat de persones,
vehicles o objectes.
-Persona caiguda.
-Multituds, alerta quan es supera un nombre determinat de
persones en una àrea prèviament definida.
-Alerta quan un nombre determinat de persones, vehicles o
objectes creuen una determinada línia virtual definida.
-Detecció quan es creua una línia virtual a una velocitat
superior a una determinada.
-L’analítica ha de ser capaç de mesurar separadament cada
objecte, persona o vehicle.
Com podem veure aquestes 30 càmeres quan estiguin
instal·lades forniran a l’ajuntament d’una informació molt valuosa pe poder
controlar la ciutat i els seus habitants.
Els sistemes de control social s’estenen per contagi,
així el 30/5/2019, a la Junta Municipal de la pedania de Beniajan (uns 11.000
habitants) els representants de Ciudadanos demanaven ja la instal·lació de
“videosensors” a la pedania, per reprimir delinqüents i vàndals, però sobretot
com a mesura dissuasiva...
La cosa va a més el dia 10 del mateix mes la Junta de
Govern de Murcia aprovava un projecte per instal·lar videosensors als parcs de
la ciutat, amb un import de 225.000€, aproximadament 30 càmeres més.
SMART BEACH.
A Euzkadi tenen experiència en la metodologia
videomètrica (captació d’imatges d’una garavacio de vídeo i tractament
d’aquestes amb tècniques fotogramètriques i de georeferenciació) en el projecte
LIFE-LEMA per mesurar l’aportació de residus al mar a través del riu Oria. De
fet ja fa una colla d’anys que, liderat per la Diputació de Bizkaia, s’estan
instal·lant càmeres de videometria a les platges d’Euzkadi.
Des de setembre del 2006, s’han
instal·lat 8 estacions de Kosta System a la costa basca, amb un total de 23
càmeres:
Estació de Zarautz (Gipuzkoa) 4 càmeres
Les estacions s’han instal·lat en
edificis (Bakio), estructures ja existents (Mundaka), o en un mástil instal·lat
a tal efecte (Zarautz).
La finalitat d’aquestes
instal·lacions son bàsicament de gestió de platges (com espai natural i
públic), control de la contaminació i protecció civil (salvaments):
Seguiment de la línia de costa
Topografia intermareal, variacions de superfícies i volum
Densitat d’usuaris en platges
Detecció de zona de trencament, barres, corrents de
retorn
Identificació i seguiment de zones d’erosió
Seguiment de regeneració de platges
Impacte ambiental d’estructures costaneres
Impacto de temporals sobre la costa
Com podem veure la major part dels objectius declarats
son “benèvols”, de tota manera es tracta d’una analítica d’imatges de doble i
triple us, massa allunyades (al menys pel que sabem) per poder identificar
individus, però si que permet mesurar agrupacions i moviments de grups,
geolocalitzar-los... de moment, diuen, que les utilitzarà el personal de medi
ambient de la Diputació i per a la Creu Roja (servei de salvavides), però
queden obertes a un hipotètic ús policial...
EN RESUM.
Ens trobem davant de dos projectes singulars que ens
poden donar una idea de vers on anem:
1.-El projecte de smart vigilància de Múrcia és
segurament el projecte en fase d’execució mes agosarat de tot l’estat. Es
tracta de la primera implantació de càmeres intel·ligents amb anàlisi
incorporat d’una manera massiva a l’espai públic urbà, fora de l’àrea de les
infraestructures crítiques i amb la perspectiva d’augmentar amb el nou projecte
d’implantació als parcs de la ciutat.
Hi ha un contagi “tecnòfil” amb els equipaments
sofisticats, totes les sales de control de l’estat miraran amb enveja l’equipament
de la Guardia Urbana de Murcia, els regidors de seguretat faran visites a
l’edifici de l’Avinguda Abenarabi, acompanyats per els comanaments de la seva
policia local, l’empresa guanyadora enviarà comercials per tot el país i la
competència per no perdre pistonada farà un nou esforç comercial i tècnic...
negoci rodó!!.
De fet abans d’estar instal·lades ja han contagiat a les
pedanies de Murcia allunyades del centre que ja demanen els seus
videosensors... serà una infecció virulenta!!.
2.-El Kostasystem és un projecte per estendre el control
cobrint, amb poques càmeres, grans extensions, en aquest cas treballen en
platges atlàntiques, sotmeses al règim de marees i que per tant son un terreny
favorable, lliure d’obstacles, caldrà veure com evolucionen. Els sistemes
videometrics en grans superfícies lliures es poden combinar amb càmeres
convencionals o intel·ligents, la videometria detecta un esdeveniment i la
videovigilància l’enfoca...
A nivell físic aquestes càmeres son igual de vulnerables
o invulnerables (segons es miri) que les primitives càmeres analògiques, a
nivell d’eficiència de la vigilància caldrà tenir en conte que aquestes càmeres
analitzen les imatges elles mateixes i en temps real, per tant no depenen d’un
avorrit operador vençut per el tedi, de fet segons com no necessiten ni tan
sols operador.
CALDRÀ ESTAR ATENTS!!
2.-Castellà:
Desde Murcia Smart City hasta
Bizkaia Smart Beach. El camino desde la càmera de videovigilancia al
videosensor.
Finalmente,
a pesar de lo extenso de catálogo de dispositivos para la recolección de datos
para la smart city parece que las últimas evoluciones de la vieja camera de
videovigilancia analógica, las cámaras inteligentes y los programes de
tratamiento de vídeo , se llevan el gato al agua, y serán los sensores más
extendidos i con más aplicaciones (pudiendo ser sensores multiaplicación),
volviendo obsoletos a muchos otros (sensores de aparcamiento, de control de
acceso, mediadores del tráfico de peatones y de vehículos...).
A la
hora de justificar su instalación siempre nos ponen en primera fila, para dar
buena imagen, una “utilidad” benevolente: la seguridad, la comodidad, la
gestión de la movilidad y de la contaminación… Pero por poco que rasquemos la
capa superficial, aparece debajo los intereses económicos del marketing
corporativo y, más escondidos, los del control social policial de vigilancia de
la población y de las fronteras.
La
transición de videocámara a videosensor hace tiempo que dura, se ha desarrollado
a trompicones, al menos en el Estado Español, hablamos de su aplicación
generalizada y con la tendencia a banalizarlos, ya que a escala policial,
militar y corporativa de alto nivel hace tiempo que se ha implantado, aunque
nos es imposible conocer su extensión.
Por
ejemplo, los hay desde hace tiempo en aeropuertos, instalaciones energéticas,
de telecomuniaciones… y otras infraestructuras sensibles, pero no se facilita
información (con la eterna escusa de la seguridad).
Per
va tomando velocidad como sistema de control cotidiano, y en breve se
generalizará, porqué cada vez son más económicos y porque cada vez hay más
“demanda social” (o quizás antisocial) de seguridad y vigilancia.
Trataremos
dos ejemplos, uno más policial (el de Murcia) y otra más de protección civil,
al menos en apariencia (el de Bizkaia), los dos casos son ejemplos de lo que se
nos viene encima (en cuestión de meses), y marca una tendencia más allá de la
Península Ibérica, una tendencia mundial. Resumiendo: las tecnologías de control
desarrolladas en los EUA y China nos seran aplicadas en breve.
LOS VIDEOSENSORES DE LA CIUDAD
DE MURCIA, LA SMART CITY COMO ESPACIO CONTROLADO.
Murcia
es desde hace años una ciudad que se esfuerza en convertirse en una Smart city,
y con bastante éxito, todo hay que decirlo, por una parte es una hábil
captadora de recursos económicos europeos y del estado, y por otra sabe
comunicar sus actuaciones. Así puede competir con éxito con otras ciudades
medianas como Málaga y Santander para alcanzar un lugar destacado en el ranking
Smart (http://negreverd.blogspot.com/2018/05/murcia-smart-city-videovigilancia-tav.html.).
En este sentido la Junta de Gobierno del Ayuntamiento
adjudicó, el dia 4/7/2019 un contrato para la instalación de videosensores
(videocámaras con aplicaciones de análisis de imágenes) para esparcirlas por la
ciudad y poder controlar el transito y
la “seguridad”, emparejado con esta compra masiva está la instalación del gran
videowalls en el centro de control de la Avenida de Abenarabi donde se
encuentra el CEUS (Centro Único de Seguimiento) (https://contrataciondelestado.es/wps/portal/!ut/p/b0/DcqxCoAgEADQTzoaXAIHA2kNIjKXOFLk6DQpkz4_xwcPLBiwCSsFLHQl5ObNeZ-Z0tk7X5DZ70wHFTxagBUsWHK6MmxCd-ZbplxHPb_hKWoYb6GkhByj-gEQdQUC/).
Este
concurso (expediente 1092/2017), tiene una parte centrada en el hardware y otra
, en estos momentos la más interesante, en el software. La oferta ganadora fue
presentada por la UTE VIDEOWALL MIMURCIA, formada por NEC Ibérica
SL y Murciana de Tráfico, SA., por un importe de 772.464€, la perdedora (se
presentaron 3 ofertas, pero una resulto excluida) ha sido Informática del Corte
Inglés con PROSEGUR.
La
parte del harware consiste básicamente en 3 videowalls, uno para el CEUS de 42
monitores de 55” (14x3), otro en la comisaria de la poli local de 9 monitores
de 55” (3x3) i finalmente en la Oficina de Información al Ciudadano de 15
monitores de 46” (3x5), los videowalls son elementos básicos del panóptico y
del discurso controlador, las instituciones compiten a ver quien tiene el
videowall con más monitores (http://negreverd.blogspot.com/2017/10/sales-de-control-de-videovigilancia-el.html ).
Además se adquirirán 30 cámaras de última
generación, con capacidad de análisis incorporado (10 multisensor, 10 bullet
5Mp i 10 bullet 3Mp).
En cuanto al software tiene los siguientes
requerimientos:
-Distinguir entre persones, vehículos y objetos.
-Detectar intrusión o merodeo en zona definida,
cruce de línea roja.
-Objetos abandonados.
-Cambio brusco de dirección y/o velocidad de
persones, objetos y vehículos.
-Persona caída.
-Multitudes, alerta cuando se supera un numero
determinado de persones en un área definida
previamente.
-Alerta cuando un numero determinado de persones,
vehículos u objetos cruzan una determinada línea virtual definida.
-Detección cuando se cruza una línea virtual a una
velocidad superior a una determinada.
-La analítica ha de ser capaz de tratar
separadamente cada objeto, persona o vehículo.
Estas
cámaras cuando este instaladas abastecerán al ayuntamiento de una información
muy valiosa para poder controlar la ciudad y sus habitantes.
Los
sistemas de control social se extienden por contagio, así, el 30/5/2019, en la
Junta Municipal de la Pedanía de Beniajan (unos 11.000 habitantes) los
representantes del partido Ciudadanos pedían ya la instalación de
“videosensores” en el barrio, para reprimir la delincuencia i el vandalismo,
pero sobretodo como medida disuasoria.
La cosa irá a más, el dia 10 del mismo més de
mayo, la Junta de Gobierno de Murcia aprobaba un proyecto para instalar
videosensores en los parques de la ciudad por un importe de 225.000€,
aproximadamente una 30 cámaras más.
SAMRT BEACH.
En
Euzkadi tienen ya experiécnia en la metodología de la videometría (captación de
imágenes de una grabación de vídeo y su tratamiento con técnicas
fotogramétricas y de georeferenciación) en el proyecto LIFE-LEMA para medir la
aportación de residuos al mar a través del rio Oria. De hecho ya hace tiempo
que, liderados por la Diputación de Bizkaia se están instalando cámaras de
videometría en las playas de euzkadi.
Desde
septiembre de 2006 se han instalado 8 estaciones de la red KostaSystem en la
costa Vasca, con un total de 23 cámaras (https://www.kostasystem.com , https://www.tecnalia.es/proyectos-item/azti-tecnalia).
Estación de
La Arena (Bizkaia)
3 cámaras
Estación de
Arrigunaga (Bizkaia) 2 cámaras
Estación de
Barinatxe (Bizkaia)
2 cámaras
Estación de
Bakio (Bizkaia)
2 cámaras
Estación de
Mundaka (Bizkaia)
5 cámaras
Estación de Laga (Bizkaia) 3 cámaras
Estación de
Zarautz (Gipuzkoa)
4 cámaras
Las
estaciones se han instalado en edificios (Bakio), estructuras ya existentes
(Mundaka), o en un mástil instalado a tal efecto (Zarautz).
La
finalidad de estas instalaciones es básicamente la gestión de las playas (como
espacio natural y público), control de la contaminación y protección civil
(salvamentos):
Seguimiento
de la línea de costa
Topografía
intermareal, variaciones de superficies i volumen
Densidad
de usuarios en las playas
Detección
de zona de rompida, barras, corrientes de retorno
Identificación
y seguimiento de zonas de erosión
Seguimiento
de regeneración de playas
Impacto
ambiental de estructuras costeras
Impacto
de temporales sobre la costa
Como
se puede ver la mayor parte de los objetivos declarados son “benévolos”, de
toda manera se trata de una analítica de imágenes de doble y triple uso,
demasiado lejanas (al menos por lo que sabemos) para poder identificar
individuos, pero que permiten mdir agrupaciones y movimientos de grupo y
geolocalizarlos… de momento, dicen, que las utilizará el personal de costas de
la Diputación y el Gobierno y por la Cruz Roja (servicio de salvavidas), pero
también pueden tener un hipotético uso policial.
EM RESUMEN.
Nos
encontramos ante dos proyectos singulares que nos pueden dar una idea de hacia
donde vamos:
1.-El
proyecto de Smart vigilancia de Murcia es seguramente el proyecto en fase de
ejecución más audaz de todo el Estado español. Se trata de la primera
implantación de cámaras inteligentes con análisis
incorporado de una manera masiva y en el espacio público urbano, fuera del área
de las infraestructuras críticas y con perspectivas de aumentar todavía mas en
número con el proyecto aprobado para su implantación en los parques de la
ciudad.
Hay
un contagio “tecnófilo” de los equipos sofisticados, todas las salas de control
del estado miraran con envidia el equipamiento de la Guardia Urbana de Murcia,
los concejales de seguridad ciudadana harán visitas al edificio de la avenida
Abenarabi, acompañados por los mandos de su policía local, la empresa ganadora
enviará comerciales por todo el país y la competencia, para no perder el paso
hará un nuevo esfuerzo comercial y técnico… negocio redondo!!.
De
hecho, antes de estar instaladas ya han contagiado a las pedanías alejadas del
centro de Murcia que ya están pidiendo sus videosensores,,,
SERA
UNA INFECCÓN VIRULENTA!!
2.-El
Kostasystem es un proyecto de extensión del control cubriendo, con pocas
cámaras grandes extensiones, en este caso trabajan en playas atlánticas,
sometidas al régimen mareal y que por tanto son espacios favorables libres de
obstáculos. Será necesario ver su evolución. Los sistemas videométricos en
grandes superficies libres se pueden combinar con cámaras convencionales o
inteligentes, la videometría detecta acontecimientos y la video vigilancia lo
enfoca…
A
nivel físico estas cámaras son igual de vulnerables o invulnerables (según se
mire) que las primitivas cámaras analógicas, a nivel de eficiencia de la
videovigilancia será necesario tener en cuenta estas cámaras, que analizan
ellas mismas las imágenes en tiempo real i que por tanto no dependen de un
aburrido operador vencido por el tedio, de hecho según como no necesitan ni tan
solo un operador.
Será necesario estar atentos!!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada