El municipi valencià de Torrent és una població de l’Àrea Metropolitana de
valència, és bastant gran, te80.630 habitants, situat a la comarca de l’Horta
Oest.
Aquest municipi, dins dels deliris per el control smart, fomentats per la
UE,ha endegat unes «rutes escolars intel·ligents». De moment a 5 CEIP’s, i un
IES, la excusa és la reducció d’emissions i la millora del tràfic resultants de
la disminució de l’ús del cotxe per portar als nens al cole.
El finançament procedeix dels fons FEDER, concretament de la estratègia
DUSI (Desenvolupament Urbà Sostenible Integrat) de la UE. La subvenció en la
seva totalitat és pel Pla Director Torrent Smart City, el conjunt de l’ajut
assignat a Torrent (no sols per el tema de les rutes escolars) és de
5.526.970,67€. Les rutes formen part del paquet (https://www.esmartcity.es/comunicaciones/torrent-smart-medium-city-eficiencia-energetica-sensorizacion-ciudades-mediante-comunicacion-basada-tecnologia-plchttps://www.esmartcity.es/comunicaciones/comunicacion-rutas-escolares-inteligentes-torrent-valencia).
El paquet DUSI per l’Estat Espanyol
va ser de 730M€ a la primera convocatària i de 302 a la segona, la pregunta és
quants d’aquests milions s’han destinat a projectes de control social com el de
Torrent.
Les rutes i camins escolars solen ser uns productes fortament socials i
basats en la participació dels agents que actuen al voltant de les escoles, des
de mares, pares, treballadors dels centres, botiguers dels voltants i
ciutadania en general fins a regidors i funcionaris municipals (https://www.youtube.com/watch?v=a2goSYMmLAY , https://www.diba.cat/es/web/entorn-urba-i-salut/camins-escolars).
Els camins escolars pretenen retornar, dins del possibilisme, el carrer als
nens i nenes, però en realitat son un reconeixement de la impotència dels
adults per fer l’urbanisme i la societat actual habitable i vivible per la
canalla, la mateixa limitació a «una camí» o a una «ruta» senyala que es tracta
sols d’un simulacre, d’una representació de falsa autonomia i falsa llibertat.
De fet seguiments com el que es vol endegar a Torrent s’utilitzen ja a la
ramaderia industrial i en el control de “mascotes”, estem doncs davant de
mètodes de criança domesticada.
Els camins escolars habituals, generalment no tenen masses despeses
d’infraestructures, n’hi ha prou amb les habituals a la ciutat (senyalització
vertical i horitzontal, voreres adaptades i control de l’aparcament), en aquest
aspecte la proposta de rutes de Torrent es diferencia notablement (https://www.torrent.es/torrentPublic/inicio/ajuntament/edusi/unitats/smartcity/rutasescolares/elements?idioma=vc).
El primer aspecte diferencia és la implantació de 3 passos de vianants
intel·ligents, amb detectors de presència que fan que s'il·lumini el pas
mitjançant leds encastats al terra, també s’han pintat 3 passos 3D, unes
pintures que creen l’efecte òptic d’obstacles al carrer (http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2018/06JUNIO/0613paso-de-peatones-3D.shtml#.XZm9FdSLRkg).
Però el més repulsiu és el projecte de abalisament per seguir els
recorreguts dels escolars. Es tracta de seguir la MAC dels telèfons de les
xiquetes i els xiquets més grans i uns clauers amb xip cosits a la motxilla
dels més petits.
Al llarg del recorregut, al carrer i dins d’edificis s’han instal·lat detectors
wifi (per els telèfons) i bluetooth (per les etiquetes cosides a les motxilles)
que detecten el pas dels dispositius a la seva proximitat, les dades son
transmeses a un servidor central que treballa sobre SENTILO (https://ajuntament.barcelona.cat/digital/es/transformacion-digital/tecnologia-urbana/sentilo ) i poden ser
consultades per pares i cuidadors des de un telèfons mitjançant una APP gratuïta.
Mitjançant l’APP els autoritzats poden consultar el recorregut seguit per
les víctimes del control, els horaris i rebre avisos de l’hora d’arribada i
sortida de l’escola... o de la no arribada.
Cada escolar pot ser seguit per un nombre indeterminat de persones, pare i
mare, avis, cuidadors, mestres... i cada adult pot vigilar tantes criatures com
autoritzin els tutors, pares o mares.
El funcionament de l’APP i els clauers està molt ben explicat al manual
d’us que es pot baixar de la web de l’ajuntament (https://www.torrent.es/torrentPublic/docroot/repositorio/Ajuntament/EDUSI/Unitats_EDUSI/2_Mobilitat/20180201%20Rutas%20escolares%20seguras/Manual%20Ruta%20Escolar%20Torrent_v3.pdf ).
El projecte ha començat amb 6 centres públic, s’estendrà a dos més i es vol
generalitzar a totes les escoles, de moment les previsions són de distribuir
2.000 clauers.
Aquest projecte està en la línia, encara que suposa un pas endavant en el
control, amb altres actuacions lligades al geoposicionament en interiors o en
distàncies reduïdes (http://negreverd.blogspot.com/2018/10/smart-city-geolocalitzacio-i-realitat.html#more ), el de seguiment
centrat en els turistes dels voltants de la Sagrada Família (http://negreverd.blogspot.com/2017/01/la-sagrada-familia-control-social-big.html ), o dels potencials
compradors al centre comercial de la ciutat de Múrcia (http://negreverd.blogspot.com/2018/05/murcia-smart-city-videovigilancia-tav.html ).
Es tracta de anar construint una xarxa de control «benigne», una xarxa que
cuida dels nens i els ancians, que facilita la organització dels serveis urbans
o que ens dona ofertes comercials i també ens facilita el consum. Una xarxa
que, com totes les xarxes, serveix per pescar o caçar, per pescar-nos o
caçar-nos a nosaltres... siguem lliures i salvatges no al control i a la
geolocalització!!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada