A una entrada
anterior http://negreverd.blogspot.com/2019/06/assetjats-per-la-xarxa-digital-1-un-mon.html
es parlava de la xarxa d’antenes que ens
envolta, antenes de totes menes i amb tota mena de finalitats, però la més
important és la del control social.
Darrerament,
però, ha hi uns dispositius nous de captació de dades, els Vehicles de
Mobilitat personal (VPMPhttps://www.sostenible.cat/reportatge/els-vehicles-de-mobilitat-personal-el-repte-de-lencaix-a-les-ciutats) han afegit una nova frontera de control,
tots ells (inclosa la concessió pública del Bicing) tenen sistemes de
geolacalització incorporats motos elèctriques, bicis elèctriques (amb pedaleig
assistit), bicis normals, patinets... d’empreses privades o de concessions
públiques.
Tots aquests
artefactes mesuren i registren els horaris i els recorreguts dels seus usuaris,
aquests reculls de dades tenen un ús, principalment comercial (segmentar
mercats), però tampoc és gens menyspreable l’ús policial. De tota manera els
dos usos tenen bàsicament una mateixa
finalitat, fornir de dades a la xarxa de dominació(https://www.youtube.com/watch?v=O_d6y3j7hSo en
aquest vídeo es visualitzen els recorreguts amb Bicimad l’abril de 2017).
La mobilitat a
través dels VMP no és una quantitat menyspreable, a Madrid es calculen uns 50
milions de desplaçaments a l’any (2.000 turismes, 3.000 bicis, 5.000 motos i 10.000
patinets).
A Barcelona no hi
han tantes dades, per una part al patinet l’han tret del carrer a cops de
multes i hores d’ara sols es mantenen els de Reby (suposem que per
posicionar-se front una possible legalització futura), es deia que havien 2.300
motos de les diferents empreses eCooltra, Muving, Scoot i Yego (el 2018), però
la entrada d’ACCIONA amb més de 1.200, ha trastocat la cosa, segurament estem
sobre les 4.000 unitats com a mínim.
La quantitat de
bicis (convencionals i elèctriques) també és una incògnita, hi han unes 7.000
del Bicing, i desprès un nombre indeterminat de les dues empreses que dominen
el sectorDonkeyrepublic iScoot, alguns consideren que son
unes 2.000 pel cap baix...
El projecte de
concurs de l’Ajuntament per regularitzar-les es queda evidentment curt, amb
2.500 bicis i 3.500 motos no sembla que les empreses de la MaaS (Mobility as a Servicehttps://en.wikipedia.org/wiki/Mobility_as_a_service) acabin la gana.
A Barcelona hi
han uns 13.000 VMPsharing, entre motos i bicis, sense contar els patinets dels
que no tenim dades ni els cotxes casi inexistents. Això faria (utilitzant 6
usos diaris per vehicle, el mateix emprat a Madrid) 28 milions de desplaçaments
a l’any...
Molt per sobre
del calculat per el web de l’APPChipi que per les motos dona 39.000 reserves
mensuals (a través d’ells), això fan 468.000 viatges a l’any, de tota manera el
nombre de persones de Barcelona registrades a cada empresa ens pot donar també
una idea, eCOOLTRA segurament te una mica menys de 100.000 registrats, Yego en
te 40.000, Muving 30.000...
Hi ha altres
aspectes inquietants en la mobilitat, com per exemple l’aparellament entre la
matrícula del vehicle i el pagament de l’aparcament 8a ser possible fet amb
targeta de crèdit), o la lectura automàtica de matrícules mitjançant càmeres de
vídeo.
La “nova”
mobilitat dels VMP i la MaaS està redefinint la ciutat de com la coneixíem fins
ara, creant espais nous d’exclusió i nous mecanismes de dominació. L’oposició a
la smart mobilitat ha de ser prioritària... i es una oposició possible, a cada
cantonada hi han elements d’aquesta smart mobilitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada