El pas del temps
circular (casi la inexistència del temps com l’entenem ara) al temps lineal ha
estat el pas de la salvatgia a la civilització i ha estat una eina fonamental
de la dominació.
El temps lineal,
el temps amb un origen i un final, apareix amb la civilització... L’exemple que
ens agafa més aprop, el del judeocristianisme, te un origen (gènesi) i un final
(l’apocalipsi), encadenant tot un seguit de culpes i penalitats.
De fet els cicles
lunars i estacionals no depenen d’intermediaris, ni intèrprets, perquè es basen
en la experiència individual, la fase de la lluna és la fase de la lluna i res
més, el pas de les estacions és encara més vivencial, perquè està lligada en
les sensacions pròpies (canvis en la temperatura, en la llum...). En les
societats anteriors al temps lineal, es lligava a la fenologia i als cicles
biològics, dependents, però no ajustats matemàticament a l’astronomia...
No era necessari
cap matemàtic o astrònom que calcules una data fixa, els fets socials lligats a
la collita (o la recol·lecció) venen donats per la collita, no per
l’astronomia, les migracions de persones i animals no segueixen una llei
exacta, però en un moment donat es produeixen. No era necessari un intermediari,
un intèrpret, entre la naturalesa (cíclica) i les persones o les comunitats de
persones, es tractava de formar part dels cicles naturals. El truc dels
dominadors va ser fer creure que el cicle natural depenia del calendari fixat
per l’intermediari amb la natura, fixat per el rei, per el capellà... per
“l’expert”.
En aquests cicles
naturals no hi han relacions de dominació, hi han relacions tròfiques (un
s’alimenta d’un altre), de simbiosi i de competència per els recursos. Les
dues, les de dominació, i les altres (tròfiques i de competència) poden ser
violentes o agressives, però son totalment diferents. La relació entre un
depredador i la seva presa, i la relació entre un dominador i la seva “víctima”
domesticada és radicalment diferent.
EL CALENDARI, UNA PRIMERA ORDENACIÓ DEL “TEMPS”,
UN PRIMER GRAU DE CIVILITZACIÓ.
Com em dit abans,
el temps cíclic (o com se’l vulgui dir) no necessita precisió perquè es basa en
situacions reals o naturals... “viscudes”. Simplificant: la data exacta dels solsticis
o els equinoccis (malgrat el gran amor que senten per ells hippies i newagers)
eren totalment indiferents, sense la efemèride astronòmica l’estiu i la tardor
arribaven igualment, amb dies o setmanes d’avançada o de retarddepenent del
clima, però arribaven, més intensos o menys, coincident o no amb els càlculs
dels “homes savis”.
Quina utilitat te
conèixer amb gran precisió una data astronòmica associada a la collita si les
gelades i la sequera l’han malmès?... l’únic interès real, sota les capes de
mística, de religió, de racionalitat i de suposada eficàcia productiva és
l’interès dels dominadors (sacerdots, reis, capitalistes, patriarques...).
Els principals motius
de la calendarització de la vidavan ser fiscals, comercials i d’explotació. L’interès
monetari de tots els tipus d’estat i d’esglésies és l’eix que va bastir els
calendaris al llarg de la història. Calendaris fiscals, compromisos comercials
(lliuraments i cobraments), els interessos de préstecs i de finançaments...
fins i tot els sous quant van deixar de ser jornals... tot depenia de la
estandardització i de la mediació organitzativa del calendari.
Qui necessitava
el temps lineal, qui necessitava la predicció complexa i matemàtica de cada efemèride
anual?...la necessitaven les naixents estructures de dominació: els primers
xamans i sacerdots, els embrions dels estats...era necessària per l’aparició de
la propietat (individual o de grup) i del patriarcat (el de la dona:un altra
cicle natural que es pretén dominar).
Sols cal veure
els esforços i els recursos esmerçats per els agents de la dominació en la
elaboració i promulgació dels calendaris, per veure el gran valor que tenia
aquesta jerarquització del temps...i jerarquització social. El valor de les
hores de treball esmerçades per les legionsd’observadors astronòmics, i de místics
calculadors matemàtics, necessaris per elaborar precisos calendaris (totes les
civilitzacions n’han tingut un) és incalculable. Igual que el valor de les
estructures físiques per fixar tots aquests coneixements (monuments megalítics,
piràmides, temples diversos, tauletes d’argila, papirs, pergamins... i en
l’actualitat costosos observatoris, sistemes de supercomputació, satèl·lits
diversos...).
Incalculables son
també tots els sofriments i violències necessaris per aconseguir els recursos materials
i humans per portar a terme aquest projecte d’estandarització de la vida, de
domesticació i civilització...
La necessitat de
fer dels calendaris una cosa complexa i difícil d’interpretar (en mans dels
iniciats, dels coneixedors, dels intermediaris, dels científics...), va fer que
casi tots els calendaris abandonessin el cicle lunar o el deixessin supeditat
al solar. El cicle lunar és interpretable per qualsevol, sols cal mirar la
lluna, i de fet és autoajustable amb les estacions. El solar és més complex,
requereix més temps i més coneixements, i ja s’encarregaven el dominadors
(xamans, reis, cacics, sacerdots...) de que, temps i coneixement, no estigués a
l’abast dels dominats.
TOTS els
calendaris presenten aquest lligam amb la dominació, per els que han estat
hegemònics i per els de civilitzacions sobrepassades o anorreades, tan
dominador era el calendari papista gregorià, com el dels mexiques i l’islàmic;
tan dominador és el calendari julià dels ortodoxesrussos, com el dels
“revolucionaris” francesos (on la setmana es volia allargar a 10 dies!!) o el dels
revolucionaris russos, que també van intentar imposar un calendari propi, una
dominació pròpia.
En molts moments,
com instrument de dominació que era, el calendari ha estat gairebé un secret
d’estat, o com a mínim el seu monopoli, igual que la violència. De fet, tots
els poders volen posar “l’origen dels temps” en una efemèride pròpia, ja sigui
la suposada data del naixement de Crist, de la Hegida dels Mahoma o la fundació
de Roma.
Per exemple a la
Xina imperial hi havia una Oficina d’Astronomia, rodejada de secret i de moltes
precaucions, dedicada a la elaboració i estudi del calendari, fora d’aquest
àmbit aquesta matèria d’estudi estava prohibida.Els mètodes per calcular les
efemèrides eren secrets i alguns aspectes semblaven dependre de l’atzar (per
exemple la durada dels mesos llargs i curts).
Els calendaris
imperials no sols marcaven els fet rellevants de l’any, sinó també tendències
astrològiques, dies favorables i contraris (fasts o nefasts) i eren utilitzats
com una eina de govern, per això havien moltes versions diferents encaminades
cap usuaris diferents i, evidentment, aquest encaminament depenia de l’estatus
socials, el trencament d’aquest estatus anava aparellat a càstigs severs.
El calendari no
sols governava efemèrides importants, sinó que governava també (o pretenia
governar) tota la vida quotidiana, des de visitar als amics o familiars, fins a
construir edificis o rentar-se, marcant els dies favorables o desfavorables.
En les seves
diferents versions, una per cada classe social i/o burocràtica assolia tirades
de milions d’exemplars, l’Emperador i els seu cercle més íntim tenia la versió
completa amb totes les prediccions astrològiques, i la informació anava
decreixent fins arribar al poble comú, que sols tenia les dades de les llunes i
el sol i de les seves diferents obligacions.
Donat el seu alt
cost freqüentment es falsificaven versions, cosa que suposava greus riscos per
falsificadors i compradors, fins el punt de que en algunes falsificacions
recomanaven la seva consulta de nit i d’amagat.
El control del
calendari no és una característica de la Xina imperial, a l’Europa dels
emperadors romans i segurament en el Yucatan dels Maies es donaven situacions
anàlogues.
A l’Estat
Espanyol el calendari, concretament la seva versió impresa, l’almanac, va estar,
inicialment, rigorosament controlat per l’església i l’estat, però amb el temps
a les fases de la lluna, el santoral i la litúrgia cristiana es van anar
afegint consells agrícoles, ramaders, econòmics, mèdics, higiènics i morals,
moltes vegades acompanyats de contes, cançons i poemes... que, sovint, no eren
del gust ni de l’església ni dels poderosos.
Els almanacs van
arribar a ser una de les literatures populars més esteses i importants, i un
mitjà de transmissió de cultura poderós (poderós i amb “resabislliurepensadors”)
emprant-se en ambients populars com llibre de text. A mitjans del segle XVIII,
a l’abric de l’onada de llibertat provinent d’Europa, s’imprimien a l’Estat
Espanyol una cinquantena d’almanacs diferents, a preus assequibles i amb
tirades importants... Carles III, el 1767, va prohibir-los tots dins del marc
de “la reforma moral y la supresión de
costumbres y tradiciones supersticioses”.
La prohibició
d’editar almanacs va reaparèixer el 1814 amb Ferran VII, al restablir-se
l’absolutisme, autoritzant únicament l’oficial elaborat per el Real ObservatorioAstronómico de San Fernando
(vinculat a l’armada), limitant-lo a la informació astronòmica, religiosa i
econòmica del gust del poder i amb un preu més alt i una tirada més limitada.
Val a dir que la prohibició dels almanacs (menys l’oficial) va anar acompanyada
de la prohibició dels diaris (excepte el pre-BOE, Gaceta de Madrid).
Actualment en el
mon perviuen diversos calendaris, mentre que en remotes zones encara mantenen
versions preindustrials, i a bona part del mon occidental utilitzem un, on els
cicles naturals, els cicles productius i/o religiosos han estat substituïts per
els cicles del consum i del ossi consumista.
UN CALENDARI GLOBAL.
Tot i la
diversitat nominal de calendaris que conviuen en el mon actual, a la hora de la
veritat i a nivell pràctic n’hi ha, de moment, un de sol: el derivat del
calendari gregorià.
El calendari
gregorià neix a redós del Concili de Trent, dins de la pugna generalitzada entre
poders polítics, militars, religiosos (sobretot litúrgics) i econòmics. Malgrat
enfrontaments irreconciliables en els tres primers aspectes (polític, militar i
religiós), el factor econòmic va fer que finalment fos acceptat per totes les
parts en joc i s’imposés a la llarga
arreu del globus terrestre.
El calendari
gregorià va ser, segurament una de les primeres operacions de globalització exitoses,
malgrat els afegits ideològics (papistes) adherits. Es va anar imposant en les
relacions econòmiques i socials i, finalment, a anat adquirint un caràcter
global, malgrat que algunes nacions, religions... conservin els seus per us
intern per cohesionar identitats nacionals i/o religioses.
Malgrat el que es
vulgui dir, no hi ha cap motiu “tècnic” per que això sigui així, el calendari
occidental no és “superior” als altres calendaris, son les mateixes eines amb
les mateixes finalitats i amb prestacions quasi iguals. Es tracta simplement de
supremacia occidental (cristiana) i capitalista...
LA RESISTÈNCIA AL CALENDARI.
No hem trobat
documentada cap resistència activa, encara que segur que se’n van produir, sols
cal veure com, l’organització més despietada que ha generat la civilització (la
església catòlica), va haver d’adaptar el seu calendari a d’altres anteriors a
la seva hegemonia, calendaris més arrelats als cicles naturals, tan a Europa
com a Amèrica.
Hi van haver
altres resistències parcials, com la celebració del Sant dilluns entre els
treballadors de la primera industrialització (més info al enllaç resistència al treball, o el manteniment d’efemèrides
subversives (ja domesticades) com el carnestoltes en les seves diferents
versions, a Europa i a Amèrica...
Més recentment la
feble resistència a la pèrdua de les festes del calendari tradicional en ares
del calendari “productivista” moderndurant la transició. També
l’aparició de festes fora de norma entre sectors juvenils i estudiants.
I ja contemporani
la oposició d’alguns municipis indígenes d’Oaxacas a seguir el calendari
oficial de l’Estat Federal Mexicà... “No
nossometeremos a la arbitrariedad de darle a unosmeses 30 días y a otros 31. Aquí la
única arbitrariedadlegítimaes la nuestra”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada