Fa unes nits els mossos d’esquadra van utilitzar pels carrers del casc
antic de Barcelona una arma relativament nova, de fet no hi ha noticies del seu
us a Europa, el LRAD o emissor de soroll d’alta freqüència a alt volum, sembla
que amb èxit... http://disopress.com/media.details.php?mediaID=NzAyNTEzMWU2ZjI5Nzc.
LA
CIVILITZACIÓ ÉS SOROLL.
Si hi ha algun paràmetre físic que defineixi
la civilització aquest és el SOROLL. En un mon salvatge el soroll ambiental
rarament superaria el 30/35 decibels (dB=decibel, dBA decibel ponderat per la oïda
humana), de fet en un ambient de camp amb ocells cantant no es supera els 10dBA
i la remo del vent entre les fulles dels arbres els 20dBA, un grup de nens
especialment escandalosos jugant no superen (puntualment) els 50dBA. Així que
el mon, el mon actiu, és silenciós, d'on surt doncs el soroll?. EL SOROLL
PROCEDEIX EN SA MAJOR PART DE LA CIVILITZACIÓ.
La civilització produeix dos tipus de
soroll, un és un residu de la seva activitat i l'altre forma part dels seus
mecanismes de dominació directa.
El soroll com residu és el que genera
el transit (el trànsit és el major focus, amb un 86% de la exposició) de
vehicles a motor , trens, avions... en menor percentatge tenim la industria (el
10%) i desprès la resta de focus, obres públiques, oci, domèstics.
El soroll es produeix doncs, en sa
major part, per la ineficiència energètica de les màquines, en el seu
funcionament dissipen una part de la energia que consumeixen en forma de
vibracions, aquest soroll és un efecte indesitjat del progrés i, encara que
se'l considera un mal menor, es treballa molt per reduir-lo (per interès
econòmic, és clar). Per reduir-lo els "nous" vehicles elèctrics son
"tan silenciosos" que son un
perill per els peatons i els altres conductors, fins el punt que s'està pensant
en dotar-los d'algun tipus de so "de fàbrica".
Un ambient de 50dBA diurn és ja
molest, als 55 la molèstia ja és forta, els nivells nocturns han de ser 10dBA
més baixos (40, 45).
Tot això dins l'espectre humanament
audible, queden fora els infrasons i els ultrasons amb efectes diversos i no
massa estudiats.
EL
SOROLL ENS FA EMMALALTIR.
El soroll ens fa emmalaltir, pertorba
el son i el descans, dificulta la comprensió de la paraula, te efectes sobre l’equilibri
hormonal i sobre el cor i el sistema circulatori (hipertensió, infart,
ictus...), interfereix la comunicació, redueix el rendiment cognitiu, produeix molèsties
i estrès i, a nivells molt alts, danya la oïda i pot produir sordesa.
L’estat espanyol és el segon del mon
en exposició al soroll (desprès del Japó), prop de 9 milions de persones suporten
nivells per sobre dels 65dBA, casi un 20% de la població. A més el 65% dels
habitants de les ciutats de més de 250.000 habitants pateixen més de 55.
Tenim l’exemple d’un efecte “moderat”,
una conversació normal emet 50/55dBA, es considera que per fer-la intel·ligible
la paraula ha de ser emeses a 15dBA per sobre del soroll de fons, a 55dBA s’ha
de parlar a crits a 70dBA. Per tant aquests 9 milions de persones han de
conversar a 80dBA, per fer-nos una idea seria el soroll que emet un electrodomèstic
(rentadora, aspiradors...) o un carrer amb trànsit intens.
Una exposició de 8 hores a 30dB altera
el som i per sobre dels 60 comencen els efectes fisiològics, depenent de la
sensibilitat i del tipus d’exposició. Hi ha persones més sensibles que altres a
l’efecte del soroll, els grups de risc són els nens, els ancians, malalts,
persones amb dificultats auditives o de la visió i els fetus.
LA
CIVILITZACIÓ ENS IMPOSA ELS SEUS MISATGES SONORS.
A més del soroll procedent dels motors
i les activitats hi ha un soroll codificat, un allau de missatges que se’ns
dirigeixen des de milers de focus, megafonies, aeroports, ambients musicals de
les estacions de tren, de metro... missatges sonors de sistemes d’accés,
trucades telefòniques, la màquina de fitxar en el treball...
Estem rodejats d’altaveus que
transmeten contínuament missatges, alguns explícits (no passi sense validar el
vostre bitllet!!) i altres més implícits (qualsevol cançó de les llistes d’èxits),
tots ells (o quasi tots) formen d’una manera o altra part del discurs del poder
controlador, ja siguin missatges polititzats o comercials.. o les dues coses a
la vegada.
Si sumem ràdios, televisions,
videoporters, telèfons fixes i mòbils, aparells d’alta fidelitat, reproductors
de MP·, videoconsoles, ordinadors de diferents tipus... en l’estat espanyol estaríem
per sobre dels 200 milions d’aparells, una estimació conservadora suposaria més
de 300 milions d’altaveus transmetent-nos soroll (més de 6 per càpita!!). Certs
que a través d’uns pocs s’expressa la nostra pròpia veu, però cada cop més
fluixeta, la civilització s’expressa a crits i nosaltres amb murmuris.
EL
SOROLL ENS ACALLA, ENS ATURA I ENS FORAGITA.
Les forces de l’ordre ens fan callar,
amb el soroll de l’helicòpter, de les sirenes, ens intimiden amb els missatges
de megafonia (desallotgin la plaça!! S’ha complert l’horari de la festa!! Com a
Gràcia cada Agost)... La seva simple imposició sonora és suficient per trencar
el nostre ànim, per dispersar-nos. Fins dins de les manifestacions, una altra
policia, ens fa callar amb camions carregats de megafonia des de on ens dicten
el que em de dir, o, casi pitjor, quan és un “sound System”, llavors ja no
queda més que escoltar.
El soroll ens foragita, esta molt
estudiat que determinat tipus de música desagraden i fan desaparèixer a
pidolaires i skaters i que altres ens entumeixen la cognició i faciliten la
venda de coses que no necessitem.
Fa uns anys es va posar a la venda al Regne
Unit un artefacte, el “mosquito”, que emetia a una alta freqüència sols audible
per les persones joves (entre 95 i 108dBA a una freqüència de 17KHz), la UE no
ha vist res perseguible en un artefacte malgrat anar dirigit a una població summament
sensible, els nens i els nadons. No sembla haver notícies sobre la extensió del
seu us actual, però la empresa te un web actiu i renovat on explica les
novetats i que els nous models poden seleccionar freqüències més baixes
(audibles per els adults) i així, a més de prevenir el “comportament antisocial”
dels adolescents, poden dissuadir a les persones sense sostre de dormir prop de
la sacrosanta propietat.
EL
SOROLL ÉS UNA ARMA.
El soroll s’ha incorporat a l’arsenal
de tots els exercits, no son ja els avions israelians trencant la barrera del
so sobre els camps de refugiats palestins o els elements de detecció (sònars i radars),
es tracta ja d’armes pensades per incapacitar directament als enemics.
Entre el conegut i documentat el més estès
son les armes del tipus LRAD (Dispositiu Acústic d’Alt Rang en anglès). Aquests
dispositius poden emetre missatges des de un micro, soroll gravat (CD, MP3...)
o soroll d’alta freqüència entre 1 i 2,5KHz a un volum de 152dB (el soroll d’un
avió al enlairar-se, just en el llindar del dolor). Aquestes altes freqüències son
altament direccionals i tenen un rang d’acció de més de 300 metres, produint
una reacció de protecció de les oïdes o la fugida, en tot cas invalidant a les
persones per defensar-se.
El LRAD han estat efectius per
desallotjar carrers i teulades, i pe neutralitzar franc tiradors, que després
poden ser eliminats per mètodes més “tradicionals”. Van ser extensament emprats
en la guerra d’Iraq. Però també s’han usat en situacions no bèl·liques als EUA
(Pittsburgh, contra l’Ocupy Wall Stret, contra l’Occupy Oakland...), a Geòrgia,
Tailàndia, Hondures i la setmana passada als carrers de Barcelona. També l’han
emprat els pesquers japonesos contra Sea Shepherd, el grup d’acció directa per
la vida marina... de tota manera Sea Shepherd ha anunciat que també estan
preparant un de similar per contraatacar.
S’han fet servir per controlar
manifestacions, bloquejos de piquets, sentades i per desallotjar edificis
ocupats.
EL
SOROLL COM INSTRUMENT DE TORTURA.
Pot semblar un contrasentit, però
segurament la primera utilització sistemàtica va ser la de privació sensorial,
el silenci, privar al detingut de sensacions: solitud, foscor total, immobilitat
i... silenci, està documentat l’ús de càmeres anecoiques per destruir la psique
dels detinguts. La privació sensorial produeix comportaments supersticiosos,
desig de relació amb qualsevol esser viu (inclòs el torturador), impressió de
que els objectes inanimats estan vius, desorientació, al·lucinacions i il·lusions.
Per el contrari amb l’accés a les
tecnologies sorolloses s’ha anat imposant l’ús contrari el del soroll continu
(o també alternat amb el silenci absolut), a més de soroll estricte (soroll
blanc, agut, infrasons) s’ha estes l’ús de la música.
La música te dues vessants per una
part la sònica i per l’altre la cultural i social. Per una part estan les
guitarres elèctriques amb distorsions que van de l’alta a la baixa freqüència,
per l’altra les baixes freqüències i els infrasons de la música disco.
En el pla cultural hi ha dues
vessants, una des de el domini, imposant un model cultural que és estrany o
oposat al torturat, per l’alta el reforç del dominador imposant la seva cultura
sobre un dominat indefens.
La elecció dels tipus de música varia
segons els gustos musicals del torturador, de la seva experiència i del que
considera que pot ser més efectiu. Pot anar des de ACDC o Britney Spears a Nancy
Sinatra o la música de Barrio Sésamo... tot trufat amb riallades de cinema de
terror i sorolls diversos. L’important i eficient sembla ser la repetició 24
hores de 24 i un volum alt. Passats varis dies el pensament s’alenteixi i
confon, la voluntat es debilita... és el moment en que entren els interrogadors
“humans”.
La reacció dels musics escollits ha
anat des de la indignació a la reclamació dels drets d’autor per part d’alguns...
el cantant de Metallica va declarar “per mi aquests fragments son una forma d’expressió,
una llibertat d’expressar la meva bogeria. Si els iraquians no estan acostumats
a la llibertat, llavors estic content d’ajudar-los a descobrir-la”. El soroll
com tortura és d’us universal, des de Cuba als EUA, des de Russa a les dictadures
del Golf.
LA TRAMPA DE LA LLUITA CONTRA EL
SOROLL.
Hem vist com més de 80% de les
exposicions a sorolls intolerables es vinculen al trànsit (de vehicles privats,
de FFCC i d’avions) i, malgrat això aquest focus és tractat amb suma tolerància.
De fet sols sembla tenir-se en compte quan afecta als rics, pe exemple l’aeroport
del Prat fa decennis que pertorba al barri humil de Sant Cosme, a l’altra
extrem de l’aeroport es va instal·lar la urbanització de rics de Gavà Mar i
això fou suficient per variar la logística de vols.
Mai s’ataca la rel del problema, el
cotxe, i es prefereix emprendre grans i costoses obres per enterrar-lo en vies
soterrades o semicobertes.
A l’Alemanya, on la reglamentació
sobre soroll(excepte del transit) és de les més estrictes fou necessari fer
marxa enrere i reconèixer reglamentàriament el fet de que els nens i nadons
poden fer puntualment un cert soroll, sense que això hagi de derivar en multes
i expulsions de l’habitatge. De fet la majoria de denuncies corresponien a
soroll fet per nens i animals domèstics.
PER ACABAR AMB EL SOROLL.
Donat que el soroll ens emmalalteix,
ens confina, ens atonta, ens foragita, ens dissuadeix, ens desorienta, ens
mata, ens tortura, ens incomunica, ens conté, ens controla, ens acalla, ens pertorba,
ens estressa, ens danya, ens domina... PAREM EL SOROLL!!. Parar el soroll vol
dir parar el cotxe. És precís parar la megamàquina de la dissort , és precís
acabar amb la dominació i la civilització.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada