El sinistre espectacle de l’elitisme,
la “innovació” i la “creativitat gastronòmica.
Aquests
darrers anys, s’ha anat estenent tot un corrent de “gastronomia” elitista que,
sota una etiqueta d’innovació i creativitat, crea un espectacle a l’us per
burgesos aborrits i aspirants a l’ascensor social amb pretensions de finesa.
L'experiència
que ofereixen aquests “artistes” del
Bulli i d'altres en la mateixa línia (o calanya) com el Celler de Can Roca i la
seva mamarratxada de l'òpera gastronòmica, és una experiència “especial” i
exclusiva, que, més enllà del seu cost, pretén separar-se de la gent vulgar
(que sols menja) en base a una sensibilitat major (la experiència gastronòmica
creativa i innovadora).
Es tracta de donar un suport “gastronòmic” a la divisió del mon en classes, a un cantó aquells que saben i poden apreciar la divina oferta, a l'altra aquells que, encara que puguin pagar el cost, no sabran mai en que consisteix aquesta “apreciació”.
Es tracta de donar un suport “gastronòmic” a la divisió del mon en classes, a un cantó aquells que saben i poden apreciar la divina oferta, a l'altra aquells que, encara que puguin pagar el cost, no sabran mai en que consisteix aquesta “apreciació”.
I, malgrat aquestes diferencies estrictament marcades, mitjançant programes de TV,
receptaris i col·leccionables als diaris ens volen fer creure que nosaltres
també podem accedir a aquest “mon de sensacions i experiències úniques” i que
sols és necessari esforçar-se una miqueta. Una manera d’alienar-nos amb la
creença de que no sóm dels de baix.
Però
quan creiem que arribem, quan seguim una recepta tractant que s'assembli a la
foto, quan obtenim el darrer ganivet de col·lecció, quan, amb esforç, paguem un
bon “picu” d’euros per un menú de degustació, la fita s'allunya i noves
propostes innovadores i creatives ens tornen al lloc del que som, i que no
havíem d’abandonar: a l’entrepà de tonyina en oli amb olives farcides, a
l'amanida de tomàquet amb alls picadets o a les bledes bullides.
Es
tracta de separar l'acte de menjar, la joia de satisfer una necessitat, d'una
entelèquia sensorial apta només per esperits sensibles i tarats intel·lectuals.
Així
al “Bullilasvegas” que volen muntar a l’Empordà no sols treballaran cuiners i
persones relacionades amb els fogons sinó també, agafeu-vos, arquitectes i
sociòlegs...
Ara
que les propostes “estètiques” dels cuiners estrella han calat per tot arreu,
des de les cuines domèstiques fins el restaurant de 8€ el menú, la experiència
ha esdevingut vulgar i cal anar més enllà dels perfums de Carolina Herrera, de
les reduccións, les esferificacions i les verdures de l’hort del cuiner, per
mantenir una nova fita exclusiva... al servei dels poderosos.
La
generositat dels sublimes creadors queda reflectida en el projecte que dels 20
dies a l’any en que faran sopars, el 50% de les places seran cobertes per
mecenes de la Foundation (suposem que amb un preu molt alt) i que l’altra 50%
seran distribuïdes mitjançant una rifa entre els miserables. A part d’aquests
20 dies de sopars hi hauran de 6 a 8 sopars experimentals, on és de suposar que
els assistents seran persones escollides aptes per apreciar i pagar la
experiència.
Bullilasvegas
a l'Empordà.
Des
de que va tancar la parròquia de mossèn Adrià a Cala Montjoi, s’arrosseguen
diverses propostes i projectes per seguir vivint del cuento de la gastronomia
intel·lectual, artística i de disseny.
Sembla
que la cosa s’està concretant al voltant d'un tinglado, “elBulliFoundation”,
del que penjarien tot un seguit de subtinglados elBulli1846, elBulli DNA, la
Bullipedia... A la darrera edició de l'espectacle “gastronòmic” Madrid Fusión
ens van amenaçar en posar-lo a funcionar el 2014 (ja porten endarreriment).
La
idea és d'un “centre de creativitat” i de “innovació” al voltant de la
gastronomia que, segons els promotors ha de generar euros a cabassos (parlen de
més de 1.000.000€ l'any, 700.000 d'entrades al parc temàtic, 159.000 de la
botiga i 87.000 del restaurant). Com que calculen 200.000 vistes anuals, tot i
que això suposa més de 800 visitants al dia (si comptem un any de 240 dies
laborables), sembla que els números que ens ensenyen no son massa versemblants.
És
molt significatiu quins són els primers “partners” de l'invent de l'Adrià:
Telefònica i Tecnalia, dues corporacions multimilionàries punteres en el
control social i en la explotació de la terra.
A la
premsa aduladora s'ha comparat a Ferran Adrià amb Antoni Gaudí, no és una mala
comparació, Gaudí fou un artista que va esmerçar tots els seus esforços en
satisfer als poderosos, i com bona rata de sagristia a l’església, les seves
obres van ser palaus i temples. En termes generals el modernisme català no va
donar persones sensibles al horrorós sistema social, a Catalunya no va haver un
Morris ni res semblant.
Malgrat
els cants a l’empreneduria i a la exelència empresarial, per poder construir el
BullilasVegas aquests creatius empresaris necessiten que el govern els doni una
empenta (de moment una) i, naturalment la Conselleria de Territori i
Sostenibilitat (dirigida per l’empordanès senyor Santi Vila) ja ha posat en marxa les modificacions
legislatives necessàries per facilitar les obres a Cala Montjoi, ja que es troba
a l’interior del Parc Natural del Cap de Creus on està restringida la
construcció nova. Per això preparen la declaració de la inciativa del
Bullilasvegas com “d'interès públic” per permetre la requalificació, a la Cala
Montjoi, d’una pila de metres quadrats (un 350% més que l’actual, o sia que multipliquen
per 3,5 el seu capital immobiliari) s’ha de pensar que només en espai
d’exposició hi hauran 4.385m2 i que cal afegir tallers, campus, residència... i
altres instal·lacions de la innovadora i creativa institució (suposem que també
una cuina).
Això
de moment; ja veurem fins on arriben les “ajudetes”... En resum: especulació
urbanística, elitisme i prevaricació.
A la
costa Catalana, essent conformistes i reformistes, lo indicat no seria
construir més sinó enderrocar tot el construït al llarg de tota la costa (un parell
de quilòmetres cap a dins), incloent el Bulli i la resta d'edificis luxosos de
Cala Montjoi.
Els parcs naturals, naturalesa “en
xarxa”.
La
filosofia dels parcs naturals, com instrument d’extensió de la dominació i de
la domesticació d’allò que és salvatge queda palèsa de nou. És la idea d'un
espai tancat, gestionat administrativament i al servei del “desenvolupament”
amb o sense el qualificatiu de “sostenible”, un espai on el que és salvatge
passa a ser una mercaderia, precisament pel fet de ser salvatge, un subjecte de
gestió i control.
La
gestió del que és “natural”, de la “fauna salvatge”, del “paisatge”, ja és un
bon negoci i motiu d'estudi a diverses acadèmies, des de les d'arquitectura,
veterinaria, biologia... totes volen el seu tros...
I malgrat
tot, el que és salvatge sobreviu més enllà de la seva conversió en mercaderia.
La fauna “peridomèstica”, les rates i les plagues que tans recursos econòmics
fan gastar al sistema, la vegetació i la fauna “invasora” (com si aquestes
plantes i animals tinguessin alguna voluntat d’envair res, més enllà de la seva
supervivència), tots els organismes que viuen a les escletxes del mon urbà,
tots els paràsits, dels humans i dels animals i plantes dominats, els senglars
i guineus que entren a les zones urbanes... constitueixen un mon salvatge que
no es poden tancar en parcs naturals.
El
Parc Natural del Cap de Creus també s'ha d'ajustar a la planificació dels
civilitzats. Hi ha discrepàncies entre ells, uns volen domesticar el que queda
de Cala Montjoi, altres volen domesticar altres punts uns milers de metres més
enllà (treure pressió en diuen), pero en el fons es tracta del mateix: la
gestió del que ells anomenen natura.
Alguns objectius dels projectes
“Bulli”.
Més
enllà del negoci de parc temàtic de elBulliFoundation, la fundació te més
objectius declarats.
El
primer, segurament el més important, és mantenir una posició de predomini en el
mercat cultural que ja els ha donat molts rèdits: seguir obtenint cicles de
conferències, seguir donant postgraus de creativitat, essent comissaris d’exposicions
i, sobretot, seguir marcant “tendència”. (elBulli 1846).
El
segon és adjudicar-se la competència en definir que és cada cosa, que és cuina,
que és alimentació, que és innovació, que és creativitat... (elBulli ADN).
I
finalment constituir-se en una mena de SGAE gastronòmica, on els cuiners i
innovadors diversos podran “registrar” les seves creacions.
Tot
plegat constituir-se en institució para-oficial de la cultura postmoderna de la
gastronomia i no sols d’aquesta).
L’ecologisme nociu i el projecte de
les bullilasvegas.
En
termes generals l’ecologisme nociu o ecologisme d’estat està format per una
trepa de grups i persones que amb enfocaments diferents, des de el post
estalinisme de ICV fins el new-age de la festa de la terra, focalitzen els seus
esforços en la pervivència (sotenibilitat) del mon actual: capitalisme,
corporacions, estats... Els infructuosos esforços d’aquest moderns escolanets
obtenen pocs resultats i ells mateixos, arribat el moment, acaven fent bandera
comuna amb aquells que diuen combatre.
L’exemple
més recent el tenim a l’IAEDEN-Salven l’Empordà que davant el projecte del
Bullilasvegas el valora positivament (una gran aportació a la ocupació, la
recuperació econòmica i a la internacionalització de Catalunya), sols discrepa
en la ubicació, uns 6 quilòmetres cap a l’Oest fins als voltants de Roses.
No
són massa extremistes i es conformen amb ben poca cosa, seria doncs senzill
satisfer les seves peticions. Estic segur,.però, que no els faran cap cas, Cala
Montjoi és suficientment coneguda i simbòlica entre la possible clientela com
per desestimar la ubicació, i el fet de que l’accés sigui complicat la fa
encara més atractiva. Així que aprovaran totes les modificacions necessàries
amb una rapidesa excepcional per un Departament tan mastodòntic com el de
Territori.
La vida assetjada per la civilització.
Ens
han expropiat els boscos, les muntanyes, les estacions, el nostre temps, la
nostra salut, la nostra vida. Ens han domesticat fins nivells inimaginables...
ara també ens domestiquen a través de la gastronomia, encara que no tots tenim
el mateix pinso al menú, uns tenen Royan Canin i altres pinso d’oferta al
Prica.
Per un mon lliure i salvatge
Acabem amb la dominació.
Acabem amb el capital
Acabem amb els chefs.
Postdata... una recepta, quasi
salvatge i anticapitalista.
És
una recepta creativa, creativa de veritat, del receptari de les dones pobres d’Extremadura,
és el Zarangollo (hi ha un zarangollo murcià que també és molt bo). Es tracta d’escalivar
pebrots vermells, tomàquets i alls, fer unes patates “a lo pobre” o fregides.
Barreges
els tomàquets, els alls, ceba tendre crua picada, un bon raig d’oli, una cullerada de vinagre i una mica
de sal. Es pica tot en un morter o amb una batedora fins fer-ne un puré.
Es fa
un niu amb les patates i els pebrots i s’omple amb el puré, pots posar una mica
d’orenga, pebre o farigola. Es menja sucant pa (és un plat de pobres).
Es
pot acompanyar amb vi negre o blanc, en got, copa, bota o porró, segons el que
tinguis i sobretot amb una bona conversació. Fa més profit si el cuines i el
menges amb gent a la que estimes i aprecies... menja de gust i riu-te de les esferificacions creatives!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada