Ara aquests
dies tots parlem del Nepal, encara que els mitjans de comunicació es
dediquen casi en exclusiva al tema dels ciutadans de l’estat
espanyol atrapats mentre feien turisme... això, i el nombre total de
morts, l’arribada dels ajuts internacionals i el seu import,
semblen ser l’únic que interessa.
A partir de
tot això he rellegit el document del 2005 “anarquía en Nueva
Orleans” de quan el Katrina va arrasar les costes atlàntiques dels
EUA (i Mèxic) i penso que una bona part del que es diu allà es pot
aplicar aquí. (anarquia en Nueva Orleans)
A Nova
Orleans vàrem veure com un estat poderós i ric no assitia als seus
“súbdits”, al Nepal un estat llunyà dedicat als “seus
assumptes” (com tots) ni tan sols es planteja ajudar-los. Als EUA
ara sabem que la zona afectada per el Katrina va ser un banc de
proves per la utilització d’un exercit privat (Blackwather) per
controlar la població civil, al Nepal un exercit, que sols a lluitat
contra el seu propi poble, pren posicions per agafar avantatja front
l’antic “exercit popular” quan la situació s’aclareixi.
En el rànking
de països susceptibles a patir terratrèmols Nepal ocupa l’onzè
lloc, malgrat això no hi ha estructures d’emergència ni es
construeixen els edificis resistents als terratrèmols. Ja van
patir-ne el 2011 i el 2012, però des de 1934 no n’havien tingut un
de tant fort.
Al Nepal no
han estat mai massa afortunats amb els governs que els han caigut a
sobre, fins el 2000 (més o menys) estaven sota la fèrula d’una
monarquia absoluta i, ara, després de nombroses revoltes, vagues
generals i sofriment enormes, poden fruir d’un sistema parlamentari
corrupte, trampós i autoritari... nosaltres també, també fruïm
d’aquests “privilegis”, però els nivells de vida marquen la
diferència i la distància, i no és el mateix ser saquejat a
l’estat espanyol que al Nepal.
Des de la
guerra entre la guerrilla maoista i la monarquia s’han anat
succeint governs, des de els ineptes més absoluts fins als corruptes
més sagnants. Van tenir per uns mesos un president maoista (be, el
Partit Comunista maoista ha passat des d’una posició propera a la
d’Abimael Gonzalez i el seu Sendero Luminoso, fins a l’acceptació
de la propietat privada amb un programa moderat més
“socialdemòcrata”), però desprès de diverses eleccions i
tripijocs polítics ara el govern està compartit (amb majoria
absoluta) entre un altra Partit Comunista (el d’Unificació
Marxista Leninista) i el Partit del Congrés, aquest dos partits son
extraordinàriament corruptes i apalancats al caciquisme. El gener
d’aquest mateix any es va viure una gran vaga general amb talls de
carreteres contra el govern, la vaga va ser impulsada impulsada per
el PC maoista i els partits i organitzacions dels grups ètnics més
minoritzats i les organitzacions d’intocables.
La societat
nepalès està dividida en castes (brahmans
a dalt i dalits a baix), les
inferiors sotmeses sovint a una sistema de servitud obligatòria,
esclavatge a la pràctica (Kmaiya i Kamalari). El sistema de castes i
l’esclavatge van ser abolits amb l’enderrocament de la monarquia
i, de fet, a les zones dominades per la guerrilla ja havia estat molt
combatuda, la manca d’interès i de recursos per part de l’estat,
i l’ajornament de la reforma agrària fa, que aquesta abolició, no
acabi de ser efectiva. Els grups dirigents de tots aquests partits
procedeixen, en sa majoria, de la casta brahman.
Nepal és un
gran mosaic de pobles i nacionalitats, més d’un centenar, i cap
d’elles és pròpiament majoritària, també hi han multitud de
llengües i religions (hinduisme, islam, budisme, animisme i totes
les combinacions possibles).
Alguns
d’aquests pobles, com els Tharu (un 7%) habitants dels boscos del
sud, conserven una forta estructura comunalista, amb cases amb més
de 100 habitants on es cuida la llar, els nens i els vells i
s’aporten recursos entre tots. Els Tharu estan solament un pas “per
sobre” dels intocables i han estat víctimes col·lectives de la
servitud tradicional. No cal idealitzar la vida dels pobles
“primitius”, però tampoc cal idealitzar la suposada llibertat
individual de nosaltres a occident. Aquest comunalisme pot estar en
la base de determinades formes d’auto-organització que s’han
vist aquests dies.
A molts
periodistes els ha cridat l’atenció que la gent no hagi esperat a
l’estat, a l’ajut internacional o a les ONG per començar les
tasques de desenrunar, reparar serveis i protegir a nens, ferits i
vells. Els ha xocat que s’hagin organitzat sense esperar als
oficials del govern o dels partits governants que, tal com es
queixen, han desaparegut de la escena i estan amagats acaparant bens.
Al Nepal la
gent està acostumada a viure sense l’ajut de l’estat, l’estat
sols és un instrument de recaptar impostos (d’exprimir-los) i
protegir als explotadors i als corruptes, i aquesta situació marca
una bona diferència entre ells i nosaltres, nosaltres esperem
atenció, ells no l’han tingut mai.
Situacions
semblants es van viure a Nova Orleans arran del cicló o a Haití
arran d’un altra terratrèmol. Malgrat les prediccions
apocalíptiques de que sense estat ni policia ens tornaríem feres i
les màfies s’apoderarien de tot el valuós i necessari, les
dinàmiques de la gent desmenteixen aquesta fúnebre teoria.... I no
es tracta d’esperar l’arribada del desastre, instants d’anarquia es poden viure de moltes maneres i quotidianament, la
manera d’aconseguir que aquests instants siguin intensos i
llargs, és un tema que encara hem d’acabar de resoldre.
L’ANARQUIA
NO ESTÀ TAN LLUNY COM PENSEM O COM ENS FAN PENSAR!! ...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada