Ja estem
instal·lats a la “vorágine” de joguines del nadal, en el consum que ens
autoconsumeix fins que ens exprimeix i ens deixen com una closca buida.
Com es va veient
des de fa uns anys (JOGUINA ELECTRÒNICA) les joguines amb piles, amb xips, que
parlen, canten, posen música, tenen llums, fan sorolls, son programables... van
ocupant nous espais, ja van dirigides a tothom, des de els nadons de menys d’un
any fins els galifardeus que ja han acabat la primària, alguns fa molts anys.
No és ni bo ni dolent, és un senyal de per on van les coses, valorar-les és una
tasca de cadascú, sigui emissor, receptor de regals o refractari.
Hi ha però una
novetat respecte a d’altres anys, és la eclosió de les joguines que, a més de
totes les funcions electròniques, estan connectades a la xarxa. De fet no és
res significativament diferent al procés de connexió generalitzat que estem
vivint, ja s’anomeni Smart City, Internet de les Coses, Xarxes Socials... etc,
i, com totes aquestes paraules encunyades per el sistema estatal/corporatiu
(que tenen significats generalment equivalents), l’objectiu és ben clar, l’aprofundiment
de la domesticació i de la dominació sobre el mon i les persones (que formen
part del mon), l’extensió de la opressió i la explotació.
Pistoles
connectades a videojocs com shooter, helicòpters que es controlen amb el
telèfon, ninotets de plàstic que controlen videojocs, jocs de cartes amb
“realitat augmentada” (o sia realitat amb publicitat), ossets i nines que
parlen, i finalment tablets i smartphones adaptats o iguals que els “adults”.
Totes aquestes
joguines ja fa alguns anys que corren per el mon, el que ha donat la campanada
aquest any és la Barbie “intel·ligent” la nina que parla amb la usuària o
usuari.
Barbi és un
invent de la multinacional Mattel, Inc. que sobreviu als canvis des de 1959 i
que ja en el seu primer any de producció va vendre 350.000 nines. Al llarg
d’aquests 56 anys s’estima que s’han venut més de 1.000 milions de nines Barbie,
la Barbie ha marcat estereotips físics i de conducta de moltes generacions de
nenes.
Doncs be el
monstruet ha evolucionat, ja el 2010 van llençar, amb poc èxit, una nina que
gravava vídeo i so que podien ser descarregats a l’ordinador, no va tenir massa
èxit, ara ataquen amb “Hello Barbie” una nina amb un micro connectat per WIFI a
internet, que mitjançant un programa de reconeixement de veu i d’intel·ligència
artificial (Toy Talk) pot mantenir una “conversació” amb la persona usuària, la
informació s’emmagatzema per poder personalitzar “converses” posteriors (i amb
finalitats de màrqueting). De fet aquesta nina no és mes que la evolució de
coses com Siri, Cortana i d’altres “assistents” dels smatphones.
Hi han més
joguines que parlen amb els nens (i enregistren les conversacions), la nina Cayla
(amb tecnologia Google), els dinosaures de Cognitoys connectats al
superordinador Watson... a part d’objectes repusius com FILIP del que parlàvem
fa uns dies (FILIP) o diversos tipus d’artefactes mòbils com per exemple el DigiGO de Vtech que
pot enviar missatges de text, dibuixos i fotos.
Vtech és tot un
exemple d’empresa tecnojugetera (VTECH ), per una part te una catàleg amplíssim,
que va des de sonalls electrònics (Tino
el Pinguino) fins una mena de tablets mig estúpides per nois (model blau) i
noies (model rosa) de 3 a 8 anys, també tenen el smart pelutx “osito Nino” blau
i “osita Nina” rosa... Vtech va patir recentment un atac i els van robar les
dades de 5.200.000 usuaris, pares, nens i nenes... no és ja quin us donaran les
empreses a totes les dades recollides (quin màrqueting utilitzaran, a qui les
vendran...), sinó la pura i simple seguretat d’aquestes...
No es tracta de
tornar a les joguines de fusta, sinó de tornar al joc lliure, i aquestes
joguines, no sols les digitals, sinó també moltes d’altres més “analògiques”,
l’únic que fan és d’intermediaris. Joc mediatitzat, aprenentatge de la
submissió, submissió a la tecnologia, als rols de gènere, al consumisme...
PER UN JOC LLIURE I SALVATGE!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada