Desprès de
tenir-nos una colla de setmanes en arrest domiciliari, les institucions de
l’estat (inclòs el govern de la Generalitat) estan començant a “debatre” el
“desconfinament”. Igual que en la resta de passes que s’han anat fent al llarg
de la crisi.
El mateix passa a
la resta d’Europa i el mon, on, igual que a passat a casa nostra, l’estat està
estenen els tentacles de control més enllà del que és sanitari, afegit a que la
salut és una de les àrees més importants (si no la més important) de la vida
humana i que el seu control genera, en cascada,
un control generalitzat.
El control
post-confinament, d’una manera general, es centra en dos instruments, els
certificats de salut i el rastreig dels contactes individuals. L’estat espanyol
ha fet pocs passos en aquest sentit, l’únic del que tenim notícies és l’adhesió
al projecte
PEPP-PT de
rastreig amb bluetooth centralitzat (també s’han adherit a aquest projecte
Alemanya, França, Itàlia... i 4 països més).
En aquesta
situació la Generalitat a través d’una comissió “d’experts” a mogut fitxa
(fitxa. En principi, inoperant ja que no te competències en l’emergència) amb
un informe titulat “Eines i estratègies pel desconfinament durant el brot de
coronavirus a Catalunya” (https://www.ara.cat/2020/04/21/pla_de_desconfinament.pdf?hash=242b15b3720301addba672c9a56181c8eea0370b ).
Aquest informe
dona idea del que ens caurà a sobre, sigui qui sigui el qui finalment decideixi
com es fa el desconfinament i també ens mostra les directrius ideològiques que
els guia. De moment el Consell Executiu de la Generalitat ha aprovat avui
(25/4/2020) un pla de desconfinament per assolir (paraules literals) una “nova
normalitat”... i s’ha limitat a publicar unes recomanacions per a la sortida
regulada d’infants i adolescents a l’espai públic.
De tota manera la
comunicació de la OMS del divendres (24/4/20) avisant que no hi ha evidències
de que la immunitat dels curats sigui una realitat significativa ha refredat,
al menys de moment, la extensió dels “passaports” (https://www.bbc.com/mundo/noticias-52428981
).
El “grup de treball d’experts”:
Vivim una època
on tothom reclama el govern a través dels “experts” i dels científics, des de
les reclamacions contra el canvi climàtic, qualsevol assumpte és sotmès al
cribratge dels “experts”, cada sector del poder i de les institucions te els
seus experts (tots savis, competents, experimentats i coneixedors), es tracta
del vell jacobinisme del govern dels “millors”.
En el nostre cas
tenim 17 experts de 9 àrees, una bona part son investigadors de Centres públics
i privats de recerca, hospitals i fundacions (6 participants), dos de Biocat
(ens públic però molt relacionats amb la bioindústria a través de BioRegió) i 4
“investigadors independents” (un 24%).
Que i qui són els “independents” ?: un és Joe Brew
és un investigador vinculat al ISGLOBAL, sembla que la seva participació al
Grup de Treball és a títol individual, Joel López figura com bioinformàtic,
però és el cofundador i CTO (Chief Technology
Officer) de la empresa de
serveis informàtics centrada en blockchaim.
Els dos
“investigadors independents” de l’àrea de mobilitat, Mireia Clua i Jordi Mitjà,
eren fins principis de 2019 alts directius de TMB, Mireia Directora de Personal
i Jordi Director d’Operacions, els dos lligats a l’escàndol dels sous dels
directius de TMB, concretament Mireia tenia un sou de 104.532€.
A part dels
“investigadors dependents i independents” .
Al Grup de Treball
també hi participa la patronal PIMEC a través d’un membre de l’executiva, que
és un empresari del sector immobiliari i dos de la Cambra de Comerç, un d’ells
propietari d’una consultora d’informàtica. Curiosament els Sindicats
representatius, tan submisos ells, no han sigut tinguts en compte, al igual que
la gran patronal de FOMENT...
Curiosament, dos
dels participants (un 12%) tenen lligams laborals amb Andorra.
Com es pot veure els
membres del grup de treball tenen un lligam fort amb el sector privat i les
empreses, un mínim de 8 d’ells gairebé el 50%, això sense comptar els lligams
que hi ha entre els Centres de Recerca públics i els interessos corporatius via
finançament i portes giratòries.
En un altra ordre
de coses sols cal donar un cop d’ull al twitter del cap visible de l’informe, l’Oriol
Mitjà, per veure fins quin punt aquesta proposta està polititzada, no ja per
temes tecno/científics, sinó per estira i arronses de poder dins del govern
català i del de l’estat.
Les versions de l’informe.
Han anat
apareixent filtracions de l’informe encarregat per el president Torra a l’Oriol
Mitjà i, finalment, fa uns dies una primera versió que davant la onada de
crítiques (moltes d’elles internes de la mateixa Generalitat) va ser modificat
radicalment en la seva versió definitiva.
Les modificacions
a que ha estat sotmès el text són també molt definitòries de la ideologia
subjacent a l’esborrany d’estratègia.
En la primera
versió el terme passaport era “omnipresent” en tots els apartats (la paraula
apareixia 38 vegades en 41 pàgines), en el definitiu s’ha eliminat totalment...
be, no totalment, en dues figures encara es conserva, era massa feina
reconstruir les imatges.
En la primera versió
es dedicava un espai relativament gran a la necessitat de creació de l’Institut
Català d’Intel·ligència Epidemiològica (ICEI), detallant-se fins i tot la
estructura, 6 Unitats amb les competències de cada una (de vigilància, de
predicció, de dades, d’anàlisi d’informació, de recerca i innovació, de
logística i resposta), suposem que aquest Institut és la desiderata de col·locació
dels responsables del Grup de Treball, especialment del seu cap... doncs a la
versió definitiva aquest institut desapareix.. be, no totalment, a l’apartat
d’abreviatures han oblidat treure l’ICEI, malgrat la seva desaparició.
El terme passaport
s’ha substituït per el de certificat, acreditació i credencial. Els continguts
d’aquest tema, en bona part, s’han traslladat a un suposat apèndix
d’acreditació d’immunitat al final del text. En la primera versió les paraules
certificat, acreditació i credencial apareixen un total de 39 vegades i en la
definitiva 59 vegades. Especialment significatiu és que en el primer
acreditació no apareixia cap vegada i en el definitiu 37 (curiosament el
desaparegut passaport apareixia a l’esborrany casi el mateix numero de vegades
que la acreditació).
Així doncs veiem
que, malgrat l’intent d’amagar el contingut real amb una cortina de fum de
paraules, la intenció queda clara: classificar-nos segons l’estat del nostre
sistema immunitari.
El passaport, credencial, certificat... o com es
digui...
El nom de
passaport ha posat els pels de punta a molts, així que de moment la Generalitat
a “aparcat” la seva aplicació (25/4/20) a l’espera del que faran altres països
europeus (Alemanya, Regne Unit, Itàlia...) que també s’estan plantejant el tema,
sembla que Xile serà el primer país en tenir-ne un de vigent.
L’acreditació no
és res de nou en el sistema sanitari, tenim per una part les “cartilles de
vacunació” esteses sobretot entre nens i adolescents, però que els darrers anys
s’han començat a implantar en la gent gran a través de les vacunes antigripals.
De fet guardar en
un sistema informàtic dades de tota la població tampoc és cap novetat, tenim a
Catalunya implantat el sistema “Historia Clínica Compartida de Catalunya” (HC3)
mitjançant el que qualsevol persona amb el nivell necessari pot accedir a
l’historial mèdic de qualsevol usuari del sistema (https://www.youtube.com/watch?time_continue=178&v=opN2iK_v8RY&feature=emb_logo
), el HC3 conté milions de dades recollides als hospitals del sistema públic,
els Sociosanitaris, els CAP, els CUAP, els centres de salut mental, els de
rehabilitació, els de diàlisi i, aviat, els dels serveis socials.
Del HC3 s’obtenen
les dades que gestiona l’AQuAS (Agència de Qualitat i Avaluació sanitària) i
que el govern d’Artur Mas, amb Boi Ruiz de conseller, volia privatitzar sota el
nom de VISC+.
La credencial (anomenarem
així al passaport) no és mes doncs que una aplicació extraclínica del HC3, un
document per regular les activitats que poden desenvolupar determinades
persones.
La credencial
podria ser en paper o en forma d’app i permetria travessar controls d’accés a
determinats recintes, espais i transports (via QR, xip RFID o altres) i la realització
de determinades activitats (treball, esport, educació...), en la credencial
s’haurien d’incloure d’alguna manera (no es detalla com) que hagin tingut
contacte amb persones amb infecció activa... en els dos cassos serien “persones
vermelles”. També hi haurien “persones grogues” que son les que no presenten
els anticossos (és de suposar que la majoria de la població) i finalment
“persones verdes” que han passat la infecció, tenen els anticossos i es pensa
que poden estar immunitzades...
Tot el document
està farcit de referències a la iniciativa privada, valorant-la i tenint-la en
conta arribant a proposar que empreses privades (hospitals privats,
laboratoris, mútues...) puguin generar certificats acreditatius, obrint el camí
a que el pagament doni entrada a determinats privilegis.
La proposta de
certificat és doncs una proposta classista, segregacionista i que perjudica als
menors i a la gent gran, estén i augmenta el control social a través de les
dades sanitàries. Arribi a plasmar-se en alguna cosa concreta tota la
formulació del tema de l’Acreditació ha estat un bon exercici per part del poder,
simulacre de com podrà portar a terme en la realitat (per epidèmies o per
altres temes) i un sondeig per avaluar la possible resistència a mesures com
aquesta.
El rastreig dels contactes...
El rastreig dels
contactes de cada persona amb possibles infectats és una de les bases de tots
els plans de desconfinament (junt amb la detecció de cassos), per poder
rastrejar aquests contactes els estats confien en sistemes “automàtics” que es
recolzen en la telefonia mòbil, tal com diuen que indiquen els “exitosos”
cassos de Xina, Corea del Sud i Singapur. Adaptant els mètodes d’aquests països
a les realitats de cada lloc.
Pràcticament
totes les propostes es basen en la relació entre telèfons emprant la tecnologia
bluetooth.
El
sistema consisteix, en termes generals, en que dos telèfons, quan estan propers
(posem 2 metres o menys), durant un temps determinat (per exemple a partir de
5, 10 o 30 minuts) intercanvien uns codis únics i encriptats, aquests codis
s’emmagatzemen durant un temps (per exemple un mes) i a mesura que passa el
temps (per exemple a partir d’un mes) a partir d’aquest moment es van esborrant
a mesura que se’n reben de nous. El pas crític es produeix quan el sistema
sanitari detecta una persona malalta, llavors hi ha diverses possibilitats:
1.-La persona
infectada, sense intervenció de ningú més, comunica el fet voluntària i
anònimament als seus contactes, aquest seria el mètode no invasiu.
2.-D’una
manera o altra, l’estat a través del sistema de salut es fa càrrec de la
comunicació amb l’excusa de la planificació, de l’estadística i... de la
vigilància de la quarantena dels possibles infectats.
Evidentment
la segona opció és la preferida per els estats, així l’Estat Francès demana al
consorci Google/Apple que la seva eina sigui més accessible i doni més
informació a l’estat.
Han
sorgit diverses iniciatives, de moment 5, formulades per empreses centres
d’investigació i governs, la mes coneguda és la conjunta de Google i Apple,
però hi ha dues a nivell europeu, una més avançada és la DP-3T que ja ha presentat
un prototipus, i l’altra, la preferida per els governs, la PEPP-PT ( que és
impulsada per un consorci format per 130 instituts universitats i 8 governs
(Bèlgica, Dinamarca, França, Alemanya, Itàlia, Suïssa i Espanya), la proposta
PEPP-PT (Pan European Privace Preserving Proximiti Tracig) és una proposta
centralitzada que dona amplis poders als governs.
De tota
manera la proposta Google/Apple serà segurament la base de tots els sistemes,
ja que ofereixen incorporar-la d’ofici en les actualitzacions dels seus
sistemes operatius (Android i iOS dominen el 97% del mercat de sistemes
operatius dels telèfons), a més el consorci no es vol mullar en el
desenvolupament de l’app de comunicació i deixa això en mans de les “autoritats
sanitàries” de cada país.
Això si perquè el
rastreig funcioni és necessari que l’usuari accepti durant l’actualització,
però tots sabem la facilitat amb que s’accepta tot sense mirar malgrat que tots
sabem que això no és el més prudent... també cal tenir actiu el bluetooth, la
popularització de perifèrics que es connecten amb aquest sistema fa que hores
d’ara molts el tinguin connectat contínuament, la propaganda institucional
acabaria d’arrodonir el tema d ela connexió.
Naturalment el
sistema de rastreig de contactes és un dels pilars de l’acreditació proposada
per el Govern de la Generalitat a tot el llarg del Pla de desconfinament, es
proposa emprar la app del departament la StopCovid19 (que ara mateix no te
aquest sistema del bluetooth implementat), aquesta app ja ha estat descarregada
per mes de 600.000 persones.
L’app esta
gestionada a dominis lligats a Amazon i a una empresa (Mubiquo) dedicada a
temes de marketing mòbil, geofencing, comunicacions... l’app actualment ja
demana la geolocalització de l’usuari i el geofencing implementat a l’app permetria localitzar a l’usuari en un
espai concret.
L’app que
gestionarà l’estat (basada en la de Madrid) AsistenciaCovid19 està vinculada a
servidors de Google.
Emprar els
telèfons amb aquesta finalitat te “l’inconvenient” de que queden fora les
persones sense telèfon, per exemple nens petits i persones grans, per això al
Pla de la Generalitat es recomana començar a implantar per elles polseres i
altres dispositius d’internet de les coses, com si es tractes de bestiar o
mascotes.
Continuant amb la
pràctica de modificar els noms de les coses per mirar d’enredar-nos, ara volen
canviar la paraula rastreig o traçabilitat dels contactes (que tenen
reminiscències cinegètiques) per la de “notificació de l’exposició”...
arquitectura de vocabulari d’alta volada.
En resum, quina és la situació?
-Les
“acreditacions verificables” (passaports), les “notificacions d’exposició”
(rastreig de contactes), les app de gestió de la pandèmia son instruments
classistes que discriminen per la situació social i econòmica, també
discriminen per motius d’edat (nens i vells) i de salut (“població de risc”).
-No sols son instruments
de discriminació sinó també de control social, permetent a l’estat i a les
corporacions sanitàries, recollir i tractar dades sobre la intimitat individual
fins a uns nivells no assolits fins ara.
-No estem davant
d’una cosa nova, ni de res significativament diferent, a Catalunya ja tenim les
bases de dades i els instruments per gestionar-les (HC3, la versió actual del fallit
VISC+...) sols estem davant de l’assaig de noves aplicacions alienes al
tractament de la salut de cada persona.
-Construir espais
fora del control és una tasca difícil, però caldrà com a mínim tancar els GPS i
el bluetooth... i també deixar els telèfons a cas més sovint... o senzillament
no utilitzar-lo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada