Un dels trets distintius de la civilització és la mesura
de les coses, mesura de superfícies, de volums, de pesos, del temps… L’aparició
de la “necessitat” de mesurar està lligada amb l’aparició de la propietat
privada, dels impostos i de les rendes dels grans propietaris (i més endavant
dels salaris).
S’havien de fer censos de terra, avaluar produccions i
calcular-ne la part del poder (del rei, del sacerdot o de l’amo). Establir un
calendari més enllà de la vivència dels canvis de la natura, un calendari que
finalment era un calendari fiscal, o un calendari de llevas de soldats, un
calendari de dominació a través de la religió...
Els primers interessats en la regulació van ser els
detentadors del poder polític, econòmic, militar i religiós, ells donaven una
explicació mitològica interessada a l’origen de la mesura i eren els qui
guardaven els “patrons”, així l’estat d’Israel guardava els patrons al temple
de Jerusalem (en mans dels sacerdots) i el romans al Capitoli (en mans dels
senadors).
Quan un poble era conquerit les seves mesures eren
anul·lades i havien d’adoptar les del conqueridor. Una de les primeres tasques
dels imperis era la unificació de les mesures... des de Alexandre el Gran,
Carlemany, Alfons X de Castella (el savi?) fins els emperadors espanyols i els
il·lustrats metrificadors del XIX.
Actualment la darrera imposició de la unificació de les
mesures de superfície de la terra ha anat lligada a la subvenció, l’ús (no tan residual
com es podia pensar) de sistemes de mesura “no mètrics” a patit un cop molt
fort a partir de les subvencions a la agricultura de la UE, els ajuts (i
sobretot els formularis) obligaven a recalcular les quarteres de terra(o
fanegues, o canes, o cuerdas...) a hectàrees... la UE ha culminat el procés que
varen començar els governs liberals del segle XIX.
Tota aquesta normalització de les mesures anava
acompanyada d’una normalització de les monedes, establir el sistema decimal en
els diners permet homogeneïtzar el mercat, les monedes supraestatals permeten
que aquesta homogeneïtzació avanci un pas més.
Falsificar pesos, longituds, contrasts... moneda era,
sovint, castigat amb pena de mort, es considerava l’atemptat més greu possible
contra l’estat (el rei) i contra Deu (la propietat).
El tema de la mesura apareix sovint als còdex més antics,
els de Sumer i de Babilònia i a la Bíblia (el llibre infame). Mesurar és
controlar i l’estat, l’església i els propietaris necessitaven mesurar per
consolidar el seu control.
Així com que la mesura es confon amb l’estat (l’estat a
més de monopoli de la violència és també monopoli de la mesura), sovint es
buscaven relacions entre els símbols del poder, el rei, i les unitats de
mesura. S’afirma que Lluis XIV de França va fixar la longitud del peu en la
longitud del “seu” peu... una mica més recargolat deuria ser en George III
d’Anglaterra que, diuen (és de suposar que burlant-se), que va fixar la mesura
de volum del galó, segons el volum del seu orinal (galó imperial 4,55 litres) i
que va també va crear un galó secundari (l’actual galó USA, anteriorment galó
del vi, 3,79 litres) amb el volum de l’orinal de la reina.... sembla doncs que
el rei necessitava gairebé un litre més que la reina per a les seves
necessitats.
RESISTÈNCIES DEL POBLE MENUT.
Hi ha tot un corrent de resistència, contra la normalització,
contra la unificació i centralització de les relacions. Per exemple les nostres
mares encara mesuraven la roba a pams i els ingredients “cars” dels guisats a
“pessics” (o a mig “pessic”), molts pintors i paletes feien (i algun encara fa)
els pressupostos mesurant a passos...
Utilitzar el cos humà com patró va en contra dels
sacrosants patrons guardats als temples, als palaus, a la casa de l’amo i a
l’oficina del recaptador. L’ús del patró humà (dit, polsada, ma, pam,
colze....) fa necessari un acord entre parts, sense mediació de l’estat i de la
església (els cossos no tenen pams, ni peus, ni colzes iguals), és per tant un
acte d’autonomia entre dos actors i per tant perillosament subversiu... no fa
molts anys jo he vist comprar i vendre en un mercat de poble a Teruel, usant
unes pedres comuns com a pes, pedres amb un valor de pes consensuat entre
venedors i compradors... quin IVA es pot aplicar a una pedra blanca de bledes?.
La mesura de la terra es va resistir molt anys a la
normalització estatal... i de fet encara queden molts papers i es fan molts
tractes amb els sistemes antics.
Hi ha mesures de la terra de conreu que no depenen
exactament de la superfície, sinó de la producció. Així, a muntanya, un cabaió
era una unitat de producció de fenc i de superfície, i aquesta producció depèn
del sòl, del pendent, de l’aigua, de la orientació (solana o obaga), un cabaió de
terra tenia superfícies diferents segons els llocs on es situava i havia de ser
la necessària per produir un cabaió de garbes (al voltant de 10 garbes, segons
el lloc), un cabaió de garbes era una pila feta amb les garbes amb l’espiga cap
amunt i cobertes amb una garba horitzontal.
Les mesures eren diferents per el secà o per el regadiu,
fins i tot per el tipus de conreu... algunes es mesuraven en treball, per
exemple els jornals, altres per la quantitat de llavor com la quartera, pel
nombre d’arbres o de ceps... com més valuosa era la terra més precisa es feia
la mesura.
Naturalment totes aquestes coses indignaven a
“propietaris cobradors rendes” i a “recaptadors d’impostos”, “senyors exercint
privilegis”... però el fet és que s’han mantingut fins ara mateix (encara que
segurament ja estan moribundes).
La tradició popular diu que Caín (l’agricultor), desprès
de matar a Abel (el ramader), va inventar les mesures i va començar a conrear
camps dividits i a instaurar la herència. Caín és el dolent per l’església,
però la tradició popular aprofita i el fa inventor de totes les coses dolentes
que pot, de fet el fa inventor de la propietat privada (camps de conreu
separats), a més de la mesura de la terra. D’aquesta manera els pobres podien
abominar de la propietat com invent de Caín relativament protegits per la
“Història Sagrada”. La historia dels orinals reials, és també una burla de la
sacralitat dels patrons i de la seva imposició per part de l’estat.
La resistència ha estat casi sempre passiva, així a
França, pionera de l’homogeneïtzació i “inventors” dels sistema mètric decimal
(SMD) van tardar 42 anys en poder-lo imposar, des de el 18 de germinal de l’any
III (7 d’abril de 1795), data en que es va publicar l’adopció del SMD, fins la
instauració definitiva el 14 de juliol
de 1837.
El mateix va passar a Espanya, on el 1801 Carles IV va
voler unificar les mesures oficialitzant les tradicionals castellanes i la
“bara de Burgos”, amb un resultat molt pobre que va acabar amb la seva
substitució per el SMD. Per això l’ample de via “ibèric” és de 6 peus
castellans (1.672mm), encara que l’únic ferrocarril que l’usa en la actualitat
és la Linia 1 del metro de Barcelona, l’ample ibèric, per algun motiu, es va
escurçar 4mm.
INSURGENTS
CONTRA LA HECTÀREA, “LA GUERRA DE LOS PANTALONES” A OAXACA.
Malgrat que l’estat de Mèxic havia adoptat el SMD el
1857, es continuava emprant el sistema tradicional, bàsicament el colonial
(mesures castellanes i andaluses) amb alguns afegits prehispànics com la mano
(5 unitats), el pantle (40 unitats) i el zontle (400 unitats). Fou necessària
la dictadura fèrria del general Porfirio Diaz (el porfiriato) per anar fixant
el SMD, concretament fins el 1905 no es va promulgar el reglament del SMD.
A finals del segle XIX les terres, especialment les dels
petits agricultors, es mesuraven amb el sistema tradicional (almud, maquila...)
i no amb hectàrees. Mentre la obligació d’emprar el SMD va ser una mera teoria,
la gent continuava comprant i venent als mercats i a les botigues mitjançant
arroves, càrregues i lliures i conreant els seus almuds de terra,
la coexistència
dels dos sistemes va ser pacífica..
A Oaxaca es va aprovar l’any 1896 una Llei d’Hisenda, on
els petits camperols passaven a pagar impostos (abans n’estaven exempts) i
aquest impostos s’havien de calcular sobre la base del SMD, totalment
desconegut pels pagesos i, en cas de desacord, perits estatals mesurarien els
terrenys, en hectàrees naturalment i valorarien la base impositiva (centaus per
hectàrea).
Tot això succeïa en el marc de la introducció del conreu
del cafè per exportació. Les grans explotacions de cafetars es varen
desenvolupar sovint a costa de les terres comunals, una de les primeres
d’Oaxaca era propietat del dictador Porfirio Diaz.
El més d’abril de 1896, centenars d’indis amotinats varen
envair la ciutat de Juquila, varen alliberar els presos i cremar els arxius
municipals, també van matar a diversos terratinents i personal seu, així com al
radiotelegrafista. Els cadàvers de les 32 víctimes van ser cremats en una pira
formada per 180 tones de cafè.
La revolta violenta es va estendre per altres pobles i
ciutats de Oaxaca, amb un patró semblant, alliberament de presos, i crema
d’arxius i registres. La resposta del govern va ser, d’entrada, estrictament
militar i el resultat foren morts, execucions, empresonaments i deportacions
massives a l’estat selvàtic de Quintana Roo a l’est de la península de Yucatan,
un ambient especialment inhòspit per persones procedents de les muntanyes
d’Oxaca..
Per contra, els insurgents varen aconsseguir (a un alt
cost) que es derogués la llei d’Hisenda de Oaxaca i fins i tot que s’eliminés
el SMD dels manuals escolars. Als censos agrícoles dels anys 80 del segle XX
Oaxaca era encara l’estat amb un major us de mesures premètriques.
El nou cap polític de Juquila (una mena d’alcalde) va
publicar una ordenança prohibint l’ús dins la ciutat de la indumentària
indígena el “calzón manta” pels homes i els huipiles per les dones, fent
obligatòria la indumentària europea, especialment els pantalons. Val a dir que
els insurrectes identificaven als partidaris del sistema mètric perquè usaven
pantalons (eren moderns). Per això d’aquesta insurrecció en diuen la “guerra de
los pantalones”.
ELS “QUEBRA QUILOS” DEL NORD-EST BRASILENY.
En un context semblant al de Juquila, però un 22 anys abans,
es produeix, entre el 1874 i el 1875, als estats pobres del Nord-est del Brasil
l’alçament dels “quebra quilos”.
L’Imperi havia decretat el 1872 que, a partir del 1 de
juliol de 1873, serien obligatori emprar el SMD, sota pena de multa i fins i
tot presó pels infractors.
Al Brasil hi havia una llarga tradició d’insurreccions
contra els intents de l’imperi de centralitzar i homogeneïtzar la vida.
Especialment important va ser la revolta contra la llei de registre civil i el
cens de 1851, anomenada també “ronco d’abelha”, els sertaners pobres i negres
veien en el cens i el registre una eina d’esclavatge i es van revoltar en
contra... No els faltava raó, el cens i el registre van servir per les lleves
militars per la repressió de revoltes i les diferents guerres de l’Imperi, cosa
gens diferent de l’esclavatge laboral.
L’alçament antimetric brasiler també va coincidir amb la
introducció d’un conreu per l’exportació, en aquest cas el cotó. I també havien
problemes fiscals, un procés de centralització estatal i supraestatal i una
promoció de l’economia liberal i en tot això el SMD tenia un paper destacat com
unificador i tecnificador de les relacions, augmentant el paper d’intermediari
de l’estat.
La llei de reclutament de 1874 va contribuir força a la
revolta, ja que malgrat que la lleva es feia per sorteig (podia tocar tan a
rics com a pobres) es podia esquivar mitjançant pagament o mitjançant un
substitut (que la major part de les vegades era un esclau).
La revolta es va iniciar a Paraíba i es va estendre ràpidament
per Pernambuco, Rio Grande do Norte i Alagoas, les quatre províncies (a la
divisio territorial de l’Imperi) de Nordest, la zona més pobre del Barsil.
La reacció va ser semblant a la dels indis catinos
d’Oaxaca: alliberament de presos, destrucció d’edificis públics i crema
d’arxius municipals, notarials, hipotecaris, civils i penals i en alguns llocs
fins i tot les estafetes de correus... i en aquest cas també la destrucció dels
patrons mètrics dels ajuntaments i de les mesures homologades a comerços i
parades dels mercats setmanals.
El nom de “Quebra Quilos” procedeix d’un avalot anterior,
el 1871, a Rio de Janeiro, quan elements populars asaltaren comerços que havien
començat a utilitzar el SMD, les noves peses van ser destruïdes al crit de “quebra
os quilos” i el nom es va reutilitzar per la revolta del 1873, més extensa
i intensa.
Els insurgents brasilers temien, amb raó, que
l’ajustament dels pesos fos un pas per augmentar els preus i veien la mesura
com una continuació del cens i del registre civil al que ja s’havien oposat
enèrgicament amb anterioritat.
El procés repressiu va ser també semblant, al de Mèxic,
morts, executats, empresonats i, en lloc de deportació a un estat llunyà i
selvàtic, allistament forçat a l’exercit per cobrir les baixes que va generar
la guerra amb Paraguai, per vigilar i controlar les conquestes territorials
d’aquesta guerra i per mantenir l’ordre, cada cop més compromès de l’Imperi.
LA PENÍNSULA IBÈRICA, CANTONALISTES I COMUNISTES
LLIBERTARIS.
A l’Estat espanyol, malgrat que es va aprovar una llei
d’adopció del SMD en la primera part del regnat
d’Isabel II, el 19 de juliol de 1849, la seva aplicació es va anar
allargant durant anys, degut a la inèrcia de l’administració, al conflicte de
competències amb els ajuntaments i gremis (de farmacèutics, de joiers,...) i a
les circumstàncies polítiques i socials.
Malgrat la manca d’èxit d’aplicació a la vida real, es va
fer un gran esforç per la seva aplicació en el sistema escolar obligatori que,
tot just es perfilava (de fet fins 1857 no es va publicar la llei d’instrucció
publica, la “ley Moyano”), i a l’article 11 es deia “en todas las escuelas públicas o particulares, en
que se enseñe ó deba enseñarse la aritmética ó cualquier otra parte de la
matemáticas, será obligatoria la del sistema legal de medidas y pesas y su
nomenclatura científica (...) quedando facultado el Gobierno para cerrar dichos
establecimientos siempre que no cumplan con aquella obligación”.
No és fins el decret de 14 de febrer de 1879, promulgat
com conseqüència dels compromisos contrets a la Conferència Internacional de
Paris que el SMD no passa a ser estrictament obligatori en tots els actes amb
caràcter oficial.
Fins aquell moment la resistència al SMD va ser
estrictament passiva, i, com més allunyats del centre de poder més temps va
durar.
Cal destacar però que en els moments revolucionaris,
durant la revolució de 1868 i durant el moviment cantonalista, a Murcia,
Santander, Madrid, Barcelona, la Corunha,
Cadis... els revolucionaris, no veien la normalització mètrica com un avenç,
sinó com un intent totalitari d’homogeneïtzar i de centralitzar. Així que van
destituir als funcionaris encarregats del control oficial dels pesos i mesures,
els fiel-contraste, van confiscar oficines, models de pesos i mesures i punxons
de contrast, símbols del poder estatal.
No hi ha massa informació sobre la residència activa
contra la metrificació a part de les referències a les revoltes anteriors a la
restauració, al menys no hi ha informació fàcilment accessible.
Sols apareix, com un bolet solitari, malgrat que segur
que no va se un fet aïllat i que moltes altres accions queden en el
desconeixement, el cas de Mas de las Matas.
Mas de las Matas és un poble aragonès, de Teruel, on
durant la insurrecció de desembre del 1933 a més de proclamar el comunisme es
van cremar els arxius municipals i parroquials, el registre de la propietat, la
urna, les banderes.... i les còpies dels patrons de pesos i mesures!. Encara el
1933 (80 i pico anys desprès del decret d’adopció del SMD) els comunistes de
Mas de las Matas, veien en els patrons de pesos i mesures guardats a
l’Ajuntament un instrument de dominació. Van pagar car el desafiament del
poder, a part dels morts als combats, 130 persones van ser empresonades (un 7%
del total d’habitants del poble).
INSURRECTES CONTRA UNA LLEI “NATURAL”, TAN “NATURAL” COM
LA LLEI DE LA GRAVETAT.
Sovint es ridiculitza aquestes revoltes, des de la
supèrbia del “coneixement superior” actual, es deprecia als revoltats com
endarrerits, primitius, incultes... poc il·lustrats. Per exemple l’imbecil d’en
Vargas Llosa comparava al moviment antiglobalització amb els “quebra quilos” i
amb una supèrbia disfressada d’enginy considerava que els dos volien “derogar
la llei de la gravetat”, com és ben sabut tan el metre, com l’opressió i la
dominació son fets absolutament “naturals”... inevitables.
Es considera que
totes aquestes revoltes son degudes a “una manca de
coneixements”... i tot això es diu des de un ambient on el sistema decimal és
omnipresent.... omnipresent?... potser no tant. La mesura d’angles i la del
temps han resistit els intents de decimalització. Especialment notable és el
cas temps, notable i extraordinàriament
divers. Del segon a l’hora és hexadecimal, de l’hora al dia duodecimal, més
enllà del dia hi ha la setmana que no és ni decimal, ni hexadecimals ni
duodecimal, i més enllà de la setmana dividim l’any (un període astronòmic) en
mesos, que es superposen relativament a les fases lunars (astronòmic també,
encara que duaodecimal), a part també tenim les estacions també de base
astronòmica!!. En la mesura més “moderna”, la del del tecno-temps (temps de
microprocessadors, de GPS, d’estris microelectrònics), en les mesures
associades a tota la trama de tecno-dominació que ens envolta, tornem als
sistema decimal, milisegons, nanosegons... és el temps de les màquines, ningú
pot viure, com instant únic, un nanosegon?
Els orgullosos decimalistes tenen dificultats en fer
càlculs amb les unitats de temps, graduats universitaris han tingut problemes
en la conversió d’unitats de temps, fins el punt de ser un dels errors més
freqüents en els estupids exàmens per accedir a l’interinatge d’ensenyament a
la comunitat de Madrid... és d’estranyar que els petits camperols oaxaquenys
tinguessin problemes en entendre la hectàrea?.
Tan el Regne Unit, com els Estats Units d’Amèrica han
conservat mesures no decimals fins ara mateix... son estats endarrerits i sense
una activitat científica significativa?.
El sistema dodecadecimal (la dotzena, per
entendre’ns) és una mesura molt pràctica
a la vida quotidiana, i es pot dividir en un gran nombre de parts d’una manera
senzilla. Que és més lògic, demanar mitja barra de pa o 0,5 barres de pa?, que
és més fàcil, partir un pastis en mitats, quarts, octaus o dividir-lo
mitjançant decimals, 0,500, 0,250 o 0,125 de pastis, ?... Que és millor una
recepta on et diuen que has de posar mitja culleradeta de pebre o 0,25g de
pebre?...
La resistència a la estandardització de les mesures no
deriva de la incultura, ni de la manca de coneixements científics o tècnics, ni
de la incapacitat per calcular, sinó de la desconfiança davant del poder de
l’estat i del capital i d’una sana incredulitat sobre les seves “bones
intencions”.
Les intencions de l’estat i el capital queden
desemmascarades en el dia a dia d’aquesta societat de dependència en la que hem
acabat vivint. En aquesta megamàquina de la dissort on tot està mesurat i
estandarditzat fins arribar a les mesures destinades a les màquines, el
nanòmetre, el nanogram i el nanosegon.
PER UN MON LLIURE I SALVATGE!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada