23 de març 2016

La funesta mania de la geolocalització


Aquest dies s’ha fet públic un “experiment” realitzat per un grup de treball del Supercomputing Center de Barcelona (SCB) que va analitzar els moviments dels telèfons mòbils dels 100.000 assistents al Sonar mitjançant el rastreig de les adreces MAC (que és una adreça MAC )dels seus aparells si tenien la wi-fi activada (http://www.bsc.es/viz/whatyoudid/press/presspack_whatyoudid.pdf ).


Al marge d’uns intrincats gràfics (molt del gust dels científics que estan desenvolupant la Big Data SONAR) i d’algunes conclusions curioses sobre el comportament dels amants de la música electrònica i dels posseïdors de diferents sistemes operatius, l’objectiu declarat del experiment era mostrar com de fàcil i econòmic era fer-nos un seguiment estret. Be els investigadors del SBC no van tractar de vincular les adreces MAC amb identitats concretes, però no s’ens escapa que això seria ben fàcil per una corporació o un estat.

No se’ns escapa que, al marge de les declarades “bones intencions” de l’equip, el cost de les hores de treball de tècnics altament qualificats i de l’ús del Mare Nostrum per tractar les dades (300 milions de punts) podrà ser amortitzada amb estudis posteriors més “aplicats”.

Aquest experiment ens recorda altres aplicacions de la geolocalització, dues, fetes per l’Institut de Física Interdisciplinar i de Sistemes Complexos (IFISC) de les Balears,  on rastrejant els comptes de twiter que tenien activat el geoposicionament (i eren actius) a les Vies Catalanes de 2013 i 2014, dibuixaven sobre un mapa la via de l’Ebre fins la frontera amb França (2013 via cat 2013) i la V de Barcelona (214 via cat 2014 a l’enllaç de 2014 hi ha fins i tot una animació on es pot veure la evolució de les posicions. No es va tractar d’identificar els punts, ja que no era l’objectiu, però no sembla que fos massa difícil tenir dades, si mes no aproximades de les identitats.

Un darrer treball de representació gràfica de la geolocalització és el treball sobre l’impacte econòmic del MWC de 2012 finançat per BMVA (https://vimeo.com/61014841 la visió és molt millor, de tots els dies del congrés i ampliable a http://mwcimpact.com ) en aquest vídeo es pot veure l’activitat de pagament per targetes de crèdits de clients locals i visitants la setmana prèvia i durant el congrés. Evidentment si es podia distingir entre locals i visitants la identificació estava assegurada.

En els 4 casos es generen imatges molt atractives i, de fet, el del BBVA va ser utilitzada “estèticament” en la exposició sobre la Big Data del CCCB, però hem de mirar darrera de les imatges. Les localitzacions aproximades per triangulació de la senyal de les antenes que es va utilitzar en el sumari del 11M i en el dels espionatge entre Aguirre i Gallardón comencen a estar obsoletes.

La geolocalització generalitzada dels individus és i serà cada cop més un fet un fet... si has de posar en perill la teva integritat desconnecta totalment el mòbil.

Hi ha una convergència entre els diferents sistemes de geoposicionament cap els aparells mòbils, en el moment en que es generalitzi el pagament per mòbil i s’arraconin els diners físics les possibilitats de geolocalització es multiplicaran.
Com a rutina desactivem sempre les opcions de GPS del telèfon i de geolocalització de les aplicacions!!.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada