Aquest dies s’ha
fet públic un “experiment” realitzat per un grup de treball del Supercomputing
Center de Barcelona (SCB) que va analitzar els moviments dels telèfons mòbils
dels 100.000 assistents al Sonar mitjançant el rastreig de les adreces MAC (que és una adreça MAC )dels seus aparells si tenien la wi-fi
activada (http://www.bsc.es/viz/whatyoudid/press/presspack_whatyoudid.pdf ).
Al marge d’uns
intrincats gràfics (molt del gust dels científics que estan desenvolupant la
Big Data SONAR) i d’algunes conclusions curioses sobre el comportament dels amants de
la música electrònica i dels posseïdors de diferents sistemes operatius,
l’objectiu declarat del experiment era mostrar com de fàcil i econòmic era
fer-nos un seguiment estret. Be els investigadors del SBC no van tractar de
vincular les adreces MAC amb identitats concretes, però no s’ens escapa que
això seria ben fàcil per una corporació o un estat.
No se’ns escapa
que, al marge de les declarades “bones intencions” de l’equip, el cost de les
hores de treball de tècnics altament qualificats i de l’ús del Mare Nostrum per
tractar les dades (300 milions de punts) podrà ser amortitzada amb estudis
posteriors més “aplicats”.
Aquest experiment
ens recorda altres aplicacions de la geolocalització, dues, fetes per
l’Institut de Física Interdisciplinar i de Sistemes Complexos (IFISC) de les
Balears, on rastrejant els comptes de twiter
que tenien activat el geoposicionament (i eren actius) a les Vies Catalanes de
2013 i 2014, dibuixaven sobre un mapa la via de l’Ebre fins la frontera amb
França (2013 via cat 2013) i la V de Barcelona (214 via cat 2014) a l’enllaç de 2014 hi ha fins i tot una
animació on es pot veure la evolució de les posicions. No es va tractar
d’identificar els punts, ja que no era l’objectiu, però no sembla que fos massa
difícil tenir dades, si mes no aproximades de les identitats.
Un darrer treball
de representació gràfica de la geolocalització és el treball sobre l’impacte
econòmic del MWC de 2012 finançat per BMVA (https://vimeo.com/61014841 la visió és molt millor, de tots els dies
del congrés i ampliable a http://mwcimpact.com ) en aquest vídeo es pot veure
l’activitat de pagament per targetes de crèdits de clients locals i visitants
la setmana prèvia i durant el congrés. Evidentment si es podia distingir entre
locals i visitants la identificació estava assegurada.
En els 4 casos es
generen imatges molt atractives i, de fet, el del BBVA va ser utilitzada
“estèticament” en la exposició sobre la Big Data del CCCB, però hem de mirar
darrera de les imatges. Les localitzacions aproximades per triangulació de la
senyal de les antenes que es va utilitzar en el sumari del 11M i en el dels
espionatge entre Aguirre i Gallardón comencen a estar obsoletes.
La
geolocalització generalitzada dels individus és i serà cada cop més un fet un
fet... si has de posar en perill la teva integritat desconnecta totalment el
mòbil.
Hi ha una
convergència entre els diferents sistemes de geoposicionament cap els aparells
mòbils, en el moment en que es generalitzi el pagament per mòbil i s’arraconin
els diners físics les possibilitats de geolocalització es multiplicaran.
Com a rutina
desactivem sempre les opcions de GPS del telèfon i de geolocalització de les
aplicacions!!.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada