MORIN ELS CAPS PELATS!!!
Acaba ja l’estiu, temps de calor i, actualment, de somnolència i lleure, sols ens movem (alguns, d’altres es mantenen actius...) per organitzar festetes diverses als barris i pobles, que, certament, és una cosa que està força be, com es sol dir “la festa i la joia son revolucionàries” i permeten omplir el calaix cara a la tardor, però ha estat sempre així?.
Acaba ja l’estiu, temps de calor i, actualment, de somnolència i lleure, sols ens movem (alguns, d’altres es mantenen actius...) per organitzar festetes diverses als barris i pobles, que, certament, és una cosa que està força be, com es sol dir “la festa i la joia son revolucionàries” i permeten omplir el calaix cara a la tardor, però ha estat sempre així?.
De fet
històricament l’estiu va ser un temps d’insurreccions, bullangues i.... de CREMA
D’ESGLESIES I CONVENT!!.
Quan miren enrera
els bonistes kumbaya que abunden a molts “moviments socials” son comprensius
amb els incendiaris (pobrets!!), però rebutgen les accions, la destrucció de
monuments, d’obres artístiques i de documents (que anirien tan be per a la tesi
doctoral!!)...
És que els
nostres avis eren una mica curts de gambals?, uns ineptes impulsius i violents?
... pensem que no, que segurament eren més llestos que nosaltres (que estem
mediatitzats i idiotitzats per les TIC’s, el consum i el miratge de la societat
actual) i que sabien molt be el que feien, o que al menys sabien molt be perquè
ho feien, que ja és més del que ha vegades ens passa a nosaltres.
La primera gran
onada d’incendis de convents va ser la del 1835 (el mateix any que es va
destruir el Vapor Bonaplata, la primera fàbrica a vapor de Catalunya), ja l’any
anterior, el 1834, s’havia produït a Madrid el “deguello de los frailes” (el 17
de juliol), esperonat per l’epidèmia del còlera, van morir 73 o 75 frares!,
acompanyats de saquejos “sacrílegs” i danys a diversos edificis. Uns mesos
desprès el març de 1835 hi han noves cremes de convents a Màlaga, i l’abril a
Zaragoza i a Murcia.
El 1835, amb la
carlinada crescuda, es desenvolupa una nova crema de convents, que acaba
buidant Catalunya (temporalment) de frares, aquesta nova onada estiuenca va
començar a Zaragoza (un 6 de juliol), amb crema de convents i matança de
religiosos, els morts van ser als voltants de 10...
La següent
bullanga va ser a Reus (22 de juliol), a rel de la execució de milicians de
Reus per part d’una partida Carlista en la que estaven integrats alguns frares.
Al crit de “morin els caps pelats” (skins no, frares tonsurats), van ser cremats
casi tots els convents de Reus i van morir al voltant de 20 frares.
El dia de Sant
Jaume, el 25 de juliol, a Barcelona, desprès d’una “corrida de toros” fallida
va començar una avalot contra els convents, es varen cremar 6 i es van danyar
molts més, varen morir 16 frares.
A partir d’aquí
les cremes s’encenen per tot Catalunya en diferents etapes. L’any demà a partir
de Barcelona s’estenen a Vall d’Hebron, Gràcia, Sarrià, Tiana, Martorell, Sant
Jeroni de la Murtra i Sant Cugat (on hi ha un enfrontament entre milicians de
Rubí i catòlics del poble), i al llarg del que quedava de juliol es va anar
estenent per la costa fins Castelló d’Empúries, cap el sud, arriba a Tarragona
i cap a l’interior, a Puigcerdà, Montserrat, Manresa, Vic... a partir d’un
moment els convents resten buits per la fugida massiva dels frares, és la
exclaustració, molts marxen cap a França o s’embarquen vers les Balears..
Al llarg del que
queda de 1835 el moviment s’estén fins Agramunt, Solsona, Balaguer, Tremp i la
Granja d’Escarp, completant la expulsió dels frares de tot Catalunya.
Els motius
d’aquest moviment són diversos i complexos i barregen motius polítics, socials
i econòmics, i fins a un cert punt la manipulació dels liberals progressistes i
dels interessos econòmics de la nova burgesia industrial. El que és segur és
que no va ser un moviment, com es diu sovint, lligat a una corrida de toros
(van sortir sis toros, van sortir dolents, això fou la causa de cremar els
convents).
L’Església
catòlica tenia una llarga trajectòria polític social d’opressió sobre el poble menut
(les classes popular, els jornalers, el pobres i els miserables) exercint de
senyors feudals al camp i de propietaris urbans a ciutats i pobles.
Va ser
majoritàriament (la jerarquia al menys) partidaria de Josep Bonaparte, va
afavorir el retorn a l’absolutisme (1814/1833) en acabar la Guerra del Francès,
va organitzar i comanar els alçaments reialistes dels malcontents, amb una
corrua d’assassinats, tortures, empresonaments, execucions i arbitrarietats.
Durant la “dècada
ominosa” (1823/1833) va exercir una repressió implacable contra tot el que feia
olor a “lliurepensament” o “liberalisme”, restablint el Sant Ofici en forma de
“Juntes de Fe” (execucions per “delictes d’opinió” o per comportament impropi)
i constituint les “Juntas de Purificación” (que van “purificar a més de 100.000
persones) i organitzant esquadrons de la mort a l’estil dels GAL com “el Angel
Exterminador”, responsable de la execució “extrajudicial” del mestre Gaietà Ripoll que no ensenyava doctrina
catòlica als escolars.
A partir de 1834
l’església i especialment els frares donen suport ideològic, logístic, econòmic
i fins i tot directe, agafant les armes, als insurrectes carlins, que malgrat
el seu component popular fa una guerra sense treva contra tot el que no és
“apostòlic”.
Si comptem des de
el final de la Guerra del Francès el 1814 fins 1835, tenim que l’església
(especialment les ordres regulars) va estar reprimint, executant i dominant absolutament
a la població 16 anys (6 d’absolutisme i 10 de la dècada), si considerem que el
trienni liberal la dominació va estar continguda però es va mantenir, serien 19
anys com omnipresents opressors!.
A més els
convents i monestirs eren uns dels principals terratinents, i el que és més
significatiu, propietaris urbans, a través de lloguers, censos, hipoteques
(eren també uns importants prestamistes) extreien recursos econòmics dels
habitants de ciutats i pobles.
De fet les cremes
de convents (i de la documentació sobre rendes, censos...) va deixar als frares
sense una font d’ingressos important, el 1839 l’intendent de la Província de
Tarragona, el Bisbat, es queixava de no sortir se’n “por más gestiones
practicadas, el rastrear los extraviados inventarios de los conventos de
aquella ciudad, que contienen las hipotecas de censos a favor de los mismos
conventos de muchas casa de la misma ciudad”...alliberant als afectats d’una important càrrega econòmica. No és
d’estranyar doncs que en les jornades d’agost a Barcelona es cremessin també
els arxius de la Procura de Montserrat (http://negreverd.blogspot.com.es/2015/07/els-luddites-catalans-i-la-crema-del.html
), la procura era com una oficina de recaptació clerical.
A Catalunya
havien gairebé 7.500 frares i 1.500 capellans (per un milió d’habitants),
l’església ingressava cada any en concepte de dignitats, canongies, beneficis i
piles al voltant de 8 milions de rals.
Totes les
revoltes, bullangues, avalots anticlericals tenien també un fort component
antisenyorial, contra els privilegis de caràcter feudal, així, tant a les
ciutats com a pagès, la gent es revoltava contra contribucions i delmes per els
convents. En la mateixa revolta d’agost de 1835 (la segona bullanga) que va
donar lloc a la crema del Vapor Bonaplata es van cremar les instal·lacions dels
recaptadors del tribut sobre el peix dels monestirs de Montserrat i Sant Pere
de Puel·les.
L’església
catòlica, i especialment els frares, controlaven una xarxa de “caritat”
paternalista (o millor dit patriarcal), que fomentava la resignació i feia
crides a esperar el premi a l’altra vida (si eres sumis, obedient i mansoi),
també tenien un estret control sobre l’ensenyament i bloquejaven tot el que no
eren le seves institucions educatives.
L’èxit del
liberalisme burgès (un liberalisme en que fins i tot molts “republicans” eren
partidaris del sufragi censatari) va ser saber desviar la revolta antisenyorial
i antifiscal popular centrant-la sobre l’església, desviant-la dels senyorius
“civils” en molts cassos transferits o emparentats amb la burgesia emergent. La
crema de convents i els seu desallotjament van alliberar sol per que es
poguessin portar a terme operacions especulatives a la mida dels Millets de la
època.
De tota manera hi
ha un component social, de classe, soterrat i fins i tot amagat
intencionadament, la mateixa crema de fàbriques durant l’agost de 1835, la
destrucció de les llotges del Toril, l’assalt a la duana...
Des de 1835, fins 1936 una línia de foc i de
represàlies posteriors.
Els atacs contra
convents i esglésies son una constant, realment un fet reiteratiu, fins la
Restauració (1874/1931) quan l’església recupera el seu paper preponderant:
aplaudint repressions, condemnant vagues i sindicats, constituint-ne de grocs i
fent perseguir a tot el qui pensava diferent, bloquejant el matrimoni civil i
no diguem ja el divorci.
Hi ha però
moments de rebrot, com durant la Setmana Tràgica. El seu balanç és ben
aclaridor de la correlació real de forces i de la letalitat de cada una d’elles:
104 civils (pràcticament tots insurrectes) morts durant la setmana, 17 penes de
mort, 5 executades (entre elles la de Ferrer Guàrdia), 1.967 detinguts, 200
desterrats, desenes d’escoles laiques i neutres tancades, milers de nens al
carrer, desenes de societats obreres clausurades... per par del clergat hi han
3 religiosos morts i 80 edificis danyats... L’església es dedica a atiar la
repressió i a mantenir els empresonaments i les escoles tancades.
Al llarg dels
anys 20 col·laboren amb la patronal i la policia durant el pistolerisme, creant
una banda d’executors paramilitars amb la disfressa del Sindicat Lliure,
sindicat bàsicament catòlic.
A partir de 1931
i fins la disrupció de la fracassada revolució de 1936, el cicle es reinicia.
El 1931 hi han cremes a Madrid, Màlaga, València, Sevilla, Granada, Córdoba,
Cadiz, Murcia.... A la revolució d’Astúries es cremen 54 edificis i moren 34
religiosos...
Desprès va venir
1936, es va destruir molt, però sens dubte es van cobrar el deute amb escreix,
per exemple a Cornellà, els treballadors, van enderrocar l’església parroquial
fins els fonaments, a partir de la “Victòria” es va obligar a poble de
Cornellà, amb recaptacions extraordinàries i amb treball forçat a construir una
nova església més gran i per cert horrorosa (que encara podem veure, suposo que
molts anys, a la Plaça de l’Església).
Van haver altres
maneres de cobrar-se el deute també en escreix, sobre les persones, i es van
perllongar durant decennis de dolor...
Clericals i anticlericals.
L’anticlericalisme
no està de moda, és intolerant, fomenta l’odi i es antiquat, decimonònic diuen,
per contra el “clericalisme”, que naturalment no reclama el seu nom, és modern,
tolerant i es preocupa per els desfavorits, els immigrants... etc. Sobretot des
de que tenim al Papa Flauta, tan ecologista ell que ha redactat una encíclica
que agrada a tothom (a mi no)...
No hi ha ningú
que vulgui definir-se com anticlerical, els més radicals s’anomenen laics.
Laics de fet és un terme eclesial, no tant ofensiu com el de seglars, però
igualment “clerical”, de fet el significat de “laic” és que no és eclesiàstic.
Hi ha una
diferencia entre el clericalisme i l’anticlericalisme. Els clericals han pogut
exercir la seva dominació d’una manera quotidiana durant segles, i els morts
provocats son incomptables.
Encara que ens limitem
al període 1835 / 1936, cada vaga implicava generalment un nombre variable de
morts i empresonats (aplaudits i atiats per l’esglèsia), empresonaments i el
desterraments (a les Marianas, a Fernando Poo...) que implicava molt sovint la
mort per desnutrició, maltractaments o malalties... el mateix podem dir dels
milers de dones (adulteres, prostitutes, avortadores i avortistes, usuàries
dels anticonceptius del moment...) i homosexuals reclosos en cases de “reforma”
o presons... per no parlar també dels milers de nens i nenes entregats a les
seves sinistres institucions de tutela. El seu mal s’ha estès al llarg del
temps, a molts llocs encara dura, i les víctimes son incomptables.
Per contra l’anticlericalisme
ha estat explosiu, ràpid i espontani, sense planificació, va provocar també
molts sofriments, però simplement menys i sempre en reacció a la opressió
anterior.
Ha canviat
l’església catòlica al llarg de tots aquests anys?, pot semblar que si, però
imagineu que donéssim el comanament d’un regiment de la legió a Rouco Varela o
Cañizares o a algun altra jerarca, cardenal o bisbe (i carta blanca)...
impossible??, les noies de Kabul van anar a dormir essent infermeres,
mestres... persones més o menys independents i es van despertar no poden sortir
al carrer sense companya familiar masculina, i obligades a abandonar les seves
feines...
L’església
catòlica espanyola retè molt del poder que tenia: manté el concordat i una
posició preeminent (o prepotent) a la Constitució Espanyola, domina sectors
claus de l’economia i l’estat i succiona una part important del seu pressupost.
Te una influència
molt important en les institucions, per exemple, al parlament català,
aconsegueix una coalició de PP, Ciutadans i Junts pel Si (amb un paper
vergonyós per el cantant melindrós Lluis Llach) a favor de les escoles
elitistes que segreguen per sexes, i això amb l’agreujant de que actualment,
després de les retallades, la subvenció a l’escola privada ha patit una reducció
de sols un 5%, mentre que la publica aquesta reducció ha estat del 20%.
L’església
catòlica es va oposar a la despenalització de l’adulteri, va obstaculitzar el
matrimoni civil, va combatre la llei del divorci, s’ha oposat (amb tot el seu
poder) a totes les reformes de l’educació, a les campanyes per l’anticoncepció,
a les tèbies lleis d’interrupció de l’embaràs, a la unió homosexual, ha
saquejat el patrimoni immobiliari de ciutats i pobles amb la immatriculació, ha
protegit (i segueix protegint) als capellans que practiquen l’abús sexual,
especialment sobre nenes i nens, el cas dels Maristes de Sants n’és un exemple....
L’església
catòlica ha generat i continua generant dolor, sofriment i mort, a una multitud
de víctimes. Mitjançant la culpa, la manipulació de l’ensenyament reprimint la
lliure afectivitat i sexualitat ...com deia un autor anònim referint-se als
frares el mateix 1835 “hombres opuestos
por su instituto a la felicidad de sus semejantes”. Menors abusats i
culpabilitzats, homosexuals empresonats en clíniques reformadores o exclosos
(caritativament) de la cleda dels correctes, dones i nenes obligades a tirar
endavant un embaràs no desitjat, nocristians marginats, una multitud de
persones amb la sexualitat absolutament reprimida i torçada...
Els “caps pelats”
d’ara són segurament més subtils que els de 1835, fan servir les TIC, els
mitjans de comunicació i els grups de pressió, constitueixen societats tancades
però influents i controlen enormes recursos econòmics... han de compartir el poder
amb d’altres esglésies i religions, però això els fa més resilients.
No com el segle
passat, però l’església encara mata, tortura, anul·la i domina directa o
indirectament.
MORIN ELS CAPS PELATS!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada