Fa uns mesos (a
finals de novembre) es va fer públic un estudi fet entre el GSMA (el promotor
del congres dels mòbils de Barcelona, el MWC) i Eurecat (el resultat de la
fusió de diversos centres catalans d’investigació) a través del seu “Big Data
Center o Exellence” o BigDataCoE (si, així en anglès veure http://www.bigdatabcn.com/ ) patrocinat
(i suposem que finançat) per l’Ajuntament de Barcelona, de monitorització i
tractament de dades generades a l’espai públic al voltant del monument (privat)
de la Sagrada Família.
La prova “pilot”
(amb ambició d’estendre’s) va ser presentada per el regidor de Turisme i
Empresa, Agustí Colom, procedent el sector d’IC dels “comuns”. Agustí Colom va
ser vocal de la Sindicatura de Comptes fins que CDC el va fer fora a rel de la
seva actuació contra la corrupció en el sector de la sanitat de la Generalitat,
curiosament ara promou un projecte d’invasió de la intimitat a l’espai públic,
malgrat que ell digui que “és un gran germà, però en positiu”.
No es pot
desvincular aquest “estudi pilot” de la digitalització de la empresa turística
que és la Sagrada Família i el seu nou Cenre de Processament de dades (CPD).
Aquest CPD està format per 90 servidors i 400 terabyts, de moment està al 40%,
però en breu es pensa multiplicar per 2 la seva potència.
El CPD ha
d’atendre la seguretat avançada del recinte, el servei de reserva de visites
(de moment 3.000.000 a l’any i suposen el 70% dels ingressos), una xarxa sense
fils de comunicacions d’alta capacitat (només al perímetre exterior hi ha una
munió d’antenes wifi direccionals que formen un anell complet al voltant del
monument). Un altra funció és la digitalització del procés constructiu, per fer
compatible el seu funcionament amb el gran impacte de les visites, per tal de
poder acabar la construcció el 2026 (com està previst).
Una de les
demandes de potència per el CPD, a més de les actuals, és la introducció de
sistemes de “irrealitat augmentada” i “irrealitat virtual” per “augmentar la
experiència del visitant.
Fent una
passejada al voltant del temple podem veure les antenes WIFI direccionals a
cada cantonada, forman un anell de comunicacions i la trentena de càmeres de
videovigilància (fixes i de 360º).
El projecte
BigData d’Ajuntament, Eurecat i GSMA és complementari però ben diferent, els
sensors del “Patronat de la Sagrada Família” envaeixen limitadament l’espai
públic, en canvi els del projecte Big Data mesuren directament a l’espai
públic.
En total es van
instal·lar 3 càmeres 3D, centrades especialment a les entrades del metro, les
dues de Sardenya/Provença i la de Provença/Marina. Els 10 punts de sensor de
WIFI i GSM a les cruïlles de Sardenya
amb Provença, Mallorca, València i la Diagonal, a les de les cruïlles de Marina
amb Provença, Mallorca i València, a la cruïlla de Provença amb Lepant (a la
plaça Gaudí) i la Plaça de la Hispanitat, més o menys on paren els autobusos.
Les càmeres
permeten identificar el nombre de persones que es mouen al seu camp (i potser
alguna cosa més) i els sensor WIFI i GSM identificar individualment els
telèfons mòbils. D’aquesta manera es va poder identificar la procedència dels
visitants (i discriminar dins de la procedència estatal, especialment entre
visitants espanyols), la durada de visita, si es visita més d’una vegada fins i
tot en dies diferents, l’algoritme “permet” discernir si una persona és un
turista o no (?)... en tot moment les dades (diuen) que estan anonimitzades, i
en principi o estan, però desanonimtzar-les, com ja s’ha demostrat en altres
casos, no és un problema tècnicament parlant.
Quin és el
benefici amb el que es justifica aquesta invasió de l’espai públic (i de la
privacitat)?... saber que el 80% sols passeja per fora?, que el 50% tan sols
durant 40 minuts?, que de les 10 a les 12 és el període de màxima afluència?,
el comportament dels turistes segons la procedència?... millorar el transport
públic?, reduir l’impacte del turisme sobre el barri?.. o adaptar les ofertes
comercials del Patronat de la Sagrada Família i de les diverses empreses
turístiques (des de hostaleria a la venda de records)?...
Es tracta d’una
invasió de l’espai públic (recordem que és una “invasió pilot” destinada a
estendre’s) per donar avantatges a les empreses privades, recordem que la
regidoria que va presentar les dades va ser la de Turisme i Empresa.
De fet hi han ja
treballs (ara mateix desconeixem l’autoria), basats també en dades dels
smartphones, sobre el comportament dels creueristes, es sap doncs que els
creueristes russos es prefereixen allotjar a primera línia, que a primeres
hores passegen per les rambles i que a la tarda van a la Sagrada Família o al
Parc Güell...
I, fora del
coneixement públic (de fet son dades valuoses i per tant confidencials) segur
que hi han moltes més dades elaborant pautes de consum, pautes de moviments i
també és segur que no es limiten al sector turístic.
Big Data Center o
Exellence ha fet altres feines per l’Ajuntament de Barcelona, que coneguem hi
ha una per la EMT, han creuat les dades de les màquines d’accés al transport
públic detectant usos simultanis del mateix abonament avaluant l’impacte de
possibles falsificacions (https://bismart.com/es/soluciones-business-intelligence/public-transportation-fraud-detection/
), val a dir que la mateixa empresa del BigDataCoE, bism@rt, te un producte per
la predicció del crim (https://bismart.com/es/soluciones-business-intelligence/crime-prediction/
), on s’analitzen factors com l’impacte sobre la criminalitat dels períodes de
vacances escolars, dels esdeveniments esportius, del clima...
Portar ala
butxaca un smartphone amb la wifi, el bluetooth i el GPS activats suposa que
qualsevol “estudiós” de les conductes humanes (sigui per màrqueting, per “governança”
o per control social pur i dur) tingui una porta oberta a la teva vida, una porta
oberta per tancar una altra, la porta de la teva gàbia, una gàbia de dominació
i domesticació. Activar o desactivar segons cada moment és una qüestió de
responsabilitat... i de seguretat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada