Poc a poc la “nova
economia digital col·laborativa” (economia de la servitud) es va estenent per
Catalunya, sobretot a l’àrea de Barcelona, però també per altres llocs, ja
siguin capitals provincials o comarcals o zones turístiques de costa. Les bicis
de DELIVEROO , GLOVO i STUART son cada cop més abundants als nostres carrers,
transportant tota mena de productes, els vehicles de CABIFY no son massa
visibles donat que utilitzen cotxes sense identificació amb llicència VTC
(vehicle amb conductor). UBER està desapareguda des de el colp judicial i ha
demostrat poca capacitat d’adaptació per fer el mateix que ha fet CABIFY. Però
els vehicles VTC comencen a notar-se, sobretot des de que el seu nombre es va
incrementant a rel d’una cadena de sentències.
L’abast d’altres
serveis, com la compra i transport des de els supermercats i sobretot com els
de neteja i la cura de nens i gent gran, resulten més invisibles (significativament)
i sols es poden valorar per els contes de resultats de les empreses (difícils
d’aconseguir).
Tots aquests serveis
(de servitud) són, malgrat la propaganda de ser part de les noves tecnologies
d’internet i de la digitalització, molt intensives en ma d’obra no son
“virtuals”, de moment no hi ha cap algoritme que, sense la intervenció humana,
et pugui portar una comanda a casa, netejar-te el bany o cuidar de l’avia.
Quines son les
condicions dels “treballadors” d’aquestes empreses tan “innovadores, modernes i
disruptives”?
Primer de tot cal
dir que el seu nombre oficial de treballadors és molt baix, sols els de gestió
administrativa, tècnics informàtics i els de marketing (si no estan
subcontractats).
Llavors, qui fa la feina real?.
La feina real la fan
els Partners Missatgers (STUART), els treballadors independents registrats (GLOVO),
o els Col·laboradors (CABIFY i DELIVEROO)... es tracta de disfresses florides
que amaguen falsos autònoms per poder fer recaure una bona part de les despeses
del negoci (assegurances, cotitzacions, vehicle...) en els treballadors, i al
mateix temps aconseguir un control més eficaç sobre ells. La economia de la
servitud és doncs d’una modernitat esclavista digna de la’ntiguitat o de la
revolució industrial.
Algunes d’aquestes
empreses retorcen tant el llenguatge que en els seus contractes qui fa un
servei (qui treballa) és la plataforma als missatgers, conductors, netejadors,
cuidadors... el mon al revés!. Tot a canvi d’una bona comissió que sol superar
el 20%.
Que passa si un dels
ciclistes te un accident?
I si es trenca la
bicicleta?
I si es perd o es fa
malbé la mercaderia transportada?
I si un usuari
maltracta a un dels treballadors o el classifica malament a la APP?
Si no accepta un o
varis serveis? (DELIVEROO exigeix resposta en 3 minuts!).
Evidentment tot va a càrrec del
partner/col·laborador.
La suposada
llibertat per treballar, o no, queda molt limitada per l’algoritme, els
calendaris de serveis (diaris o setmanals) son fàcilment “matisats”. En ells es
tenen en conte el temps per acomplir els encàrrecs, els servis refusats o
acceptats, si es prenen dies lliures... i la valoració que fan els clients.
Tots aquests factors es tenen en conte, però el treballador no te ni el
control, ni la informació, de fet és un acomiadament discrecional.
A més estan permanentment geolocalitzats i per tant el nivell de control és màxim.
A més estan permanentment geolocalitzats i per tant el nivell de control és màxim.
Els treballadors de
la “economia de la servitud” son joves sovint sense massa experiència laboral, precaritzats, aïllats
i sense contacte viable amb els empresaris i encarregats. Caldrà que, com
van fer en el seu moment els missatgers dels 80, s’autoorganitzin i comencin a
combatre la explotació dels nous empresaris digitals, això pot tardar més o menys, però sols poden fer-ho ells. .
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada