21 d’oct. 2019

Les xiquetes i els xiquetsde Torrent espiats per l’Ajuntament, els mestres i els pares.

El municipi valencià de Torrent és una població de l’Àrea Metropolitana de valència, és bastant gran, te80.630 habitants, situat a la comarca de l’Horta Oest.
Aquest municipi, dins dels deliris per el control smart, fomentats per la UE,ha endegat unes «rutes escolars intel·ligents». De moment a 5 CEIP’s, i un IES, la excusa és la reducció d’emissions i la millora del tràfic resultants de la disminució de l’ús del cotxe per portar als nens al cole.
El finançament procedeix dels fons FEDER, concretament de la estratègia DUSI (Desenvolupament Urbà Sostenible Integrat) de la UE. La subvenció en la seva totalitat és pel Pla Director Torrent Smart City, el conjunt de l’ajut assignat a Torrent (no sols per el tema de les rutes escolars) és de 5.526.970,67€. Les rutes formen part del paquet (https://www.esmartcity.es/comunicaciones/torrent-smart-medium-city-eficiencia-energetica-sensorizacion-ciudades-mediante-comunicacion-basada-tecnologia-plchttps://www.esmartcity.es/comunicaciones/comunicacion-rutas-escolares-inteligentes-torrent-valencia).

El paquet DUSI per l’Estat  Espanyol va ser de 730M€ a la primera convocatària i de 302 a la segona, la pregunta és quants d’aquests milions s’han destinat a projectes de control social com el de Torrent.
Les rutes i camins escolars solen ser uns productes fortament socials i basats en la participació dels agents que actuen al voltant de les escoles, des de mares, pares, treballadors dels centres, botiguers dels voltants i ciutadania en general fins a regidors i funcionaris municipals (https://www.youtube.com/watch?v=a2goSYMmLAY , https://www.diba.cat/es/web/entorn-urba-i-salut/camins-escolars).
Els camins escolars pretenen retornar, dins del possibilisme, el carrer als nens i nenes, però en realitat son un reconeixement de la impotència dels adults per fer l’urbanisme i la societat actual habitable i vivible per la canalla, la mateixa limitació a «una camí» o a una «ruta» senyala que es tracta sols d’un simulacre, d’una representació de falsa autonomia i falsa llibertat. De fet seguiments com el que es vol endegar a Torrent s’utilitzen ja a la ramaderia industrial i en el control de “mascotes”, estem doncs davant de mètodes de criança domesticada.
Els camins escolars habituals, generalment no tenen masses despeses d’infraestructures, n’hi ha prou amb les habituals a la ciutat (senyalització vertical i horitzontal, voreres adaptades i control de l’aparcament), en aquest aspecte la proposta de rutes de Torrent es diferencia notablement (https://www.torrent.es/torrentPublic/inicio/ajuntament/edusi/unitats/smartcity/rutasescolares/elements?idioma=vc).
El primer aspecte diferencia és la implantació de 3 passos de vianants intel·ligents, amb detectors de presència que fan que s'il·lumini el pas mitjançant leds encastats al terra, també s’han pintat 3 passos 3D, unes pintures que creen l’efecte òptic d’obstacles al carrer (http://revista.dgt.es/es/noticias/nacional/2018/06JUNIO/0613paso-de-peatones-3D.shtml#.XZm9FdSLRkg).
Però el més repulsiu és el projecte de abalisament per seguir els recorreguts dels escolars. Es tracta de seguir la MAC dels telèfons de les xiquetes i els xiquets més grans i uns clauers amb xip cosits a la motxilla dels més petits.
Al llarg del recorregut, al carrer i dins d’edificis s’han instal·lat detectors wifi (per els telèfons) i bluetooth (per les etiquetes cosides a les motxilles) que detecten el pas dels dispositius a la seva proximitat, les dades son transmeses a un servidor central que treballa sobre SENTILO (https://ajuntament.barcelona.cat/digital/es/transformacion-digital/tecnologia-urbana/sentilo ) i poden ser consultades per pares i cuidadors des de un telèfons mitjançant una APP gratuïta.
Mitjançant l’APP els autoritzats poden consultar el recorregut seguit per les víctimes del control, els horaris i rebre avisos de l’hora d’arribada i sortida de l’escola... o de la no arribada.
Cada escolar pot ser seguit per un nombre indeterminat de persones, pare i mare, avis, cuidadors, mestres... i cada adult pot vigilar tantes criatures com autoritzin els tutors, pares o mares.

El funcionament de l’APP i els clauers està molt ben explicat al manual d’us que es pot baixar de la web de l’ajuntament (https://www.torrent.es/torrentPublic/docroot/repositorio/Ajuntament/EDUSI/Unitats_EDUSI/2_Mobilitat/20180201%20Rutas%20escolares%20seguras/Manual%20Ruta%20Escolar%20Torrent_v3.pdf ).
El projecte ha començat amb 6 centres públic, s’estendrà a dos més i es vol generalitzar a totes les escoles, de moment les previsions són de distribuir 2.000 clauers.

Aquest projecte està en la línia, encara que suposa un pas endavant en el control, amb altres actuacions lligades al geoposicionament en interiors o en distàncies reduïdes (http://negreverd.blogspot.com/2018/10/smart-city-geolocalitzacio-i-realitat.html#more ), el de seguiment centrat en els turistes dels voltants de la Sagrada Família (http://negreverd.blogspot.com/2017/01/la-sagrada-familia-control-social-big.html ), o dels potencials compradors al centre comercial de la ciutat de Múrcia (http://negreverd.blogspot.com/2018/05/murcia-smart-city-videovigilancia-tav.html ).
Es tracta de anar construint una xarxa de control «benigne», una xarxa que cuida dels nens i els ancians, que facilita la organització dels serveis urbans o que ens dona ofertes comercials i també ens facilita el consum. Una xarxa que, com totes les xarxes, serveix per pescar o caçar, per pescar-nos o caçar-nos a nosaltres... siguem lliures i salvatges no al control i a la geolocalització!!.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada