Els indis de les praderies
americanes formen part (ja abans de la eclosió del cinema) de l’imaginari romàntic
occidental. Se’ls veu com herois ecologistes, com guerrers intrèpids, com
víctimes de la malvada (que ho és) civilització occidental...
Deixant apart estereotips
diversos, la seva història és fascinant, malgrat que les “batalles” que marquen
aquesta història siguin en sa majoria matances despietades (matances exercides
per els invasors europeus).
El que ens interessa en aquest
moment és la relació i les conseqüències de la seva interacció amb tecnologies
alienes, com les que els europeus van introduir a partir de la invasió.
Hi ha un debat, debat etern,
sobre la tecnologia. La posició majoritària considera la tècnica com quelcom
independent de la societat on es desenvolupa, segons ells és una eina que te
uns efectes diferents segons qui las utilitzi, així un mateix instrument
tindria uns efectes sota la dominació capitalista i uns altres desprès d’una
revolució.
De fet hi ha nombrosos indicis
de que això no és així. Per exemple l’ús primari de moltes tecnologies (que sol
ser militar o policial) o la impossibilitat de gestionar-les a una escala
humana, sense dominació, sense burocràcia, sense jerarquia...com per exemple
les centrals nuclears, les grans institucions tecnomèdiques, els moderns
sistemes de transport i de logistica...
El cas dels indis de les
praderies del que ara son els EUA i Mèxic pot servir per aclarir algunes coses,
o al menys ens sembla que pot centrar d’alguna manera el debat.
CONTRA EL MITE DEL “BON SALVATGE”.
Un salvatge (si hi ha encara
algun) no és bo ni dolent (o pot ser les dues coses). És només un salvatge!,
algú fora de la domesticació i de la dominació, però igualment agressiu o
violent, pacífic o empàtic.
La mitologia social
occidental, impulsada per els “medias”, ofereix una imatge distorsionada dels
indis de les praderies, els orgullosos xeiene o sioux, els irreductibles
comanxes o apatxes... els col·loquem fora de la història en un mon originari
sense conflictes.
Abans de l’arribada dels
europeus a l’espai nord americà vivien entre 10 i 20 milions de nadius (encara
que alguns autors parlen de 60 o 90 milions), dividits en unes 500 cultures, amb
llengües, costums i organitzacions socials diferents.
Alguns grups eren matrilineals
i d’altres patrilineals, uns nòmades i d’altres sedentaris, agricultors i
caçadors recol·lectors, encara que el més freqüent eren economies mixtes. Unes
de petits grups, altres que formaven quasi ciutats, com el cas dels pueblo o de
les ciutats de la vall del Mississipí.
Malgrat que no coneixien el
ferro, havien domesticat nombrosos vegetals (blat de moro, carabasses,
mongetes...) i animals (gossos), tenien una astronomia desenvolupada i en molts
llocs una arquitectura complexa....
Políticament eren capaços de
bastir aliances estables i confederacions, amb una bona part de la gestió
mitjançant dirigents electes, com va ser la Confederació Iroquesa de la zona
dels Grans Llacs (creada als voltants del segle XI i vigent fins més enllà de
l’arribada dels europeus), o la dels Seminoles de la Florida.
La guerra no els era aliena i,
de fet, molts grup van ser exterminats (o absorbits) en operacions semblants al
genocidi. Algunes de les societats eren clarament esclavistes i, quan la
irrupció dels europeus va ampliar mercats, clarament traficants (com va passar
a l’Àfrica on els caçadors d’esclaus eren agents locals).
EL XOC TECNOLOGIC ENTRE ELS POBLES ORIGINARIS I ELS
INVASORS.
Els europeus van arribar a
l’Amèrica del Nord per dues fronteres, una per l’est (francesos, anglesos i
holandesos) i l’altre per el sud (espanyols). Uns, els de l’est, van començar
una colonització basada en les empreses privades (les grans companyies pelleteres),
amb el suport dels exercits estatals i amb els colons agricultors com actors
secundaris. L’altra, la del sud, una expansió imperialista clàssica, amb colons
i suport militar i religiós (de l’església catòlica), la església constituïa de
fet un altra mena d’exercit.
Els invasors disposaven d’una
panòplia tecnològica ben àmplia, armes de foc, artilleria, alcohol destil·lat,
eines de ferro, vehicles amb rodes, cavalls i gossos de presa (la seva
domesticació i us, és tecnologia)... més endavant va arribar el ferrocarril i
el telègraf, les tècniques de fortificació, el filat espinós i les tanques... els
mecanismes es van anar refinant.
Un dels darrers, xocs entre la
tecnologia europea i els nadius nord americans fou el 1890, a Wonden Knee, en
que els darrers lakotes relativament lliures (fugien de la dominació), van ser
massacrats amb l’ajut dels Hotchkiss Revolving Cannons (metralladores d’alta
tecnologia del moment), van morir més de 300 persones, la majoria nens, dones i
vells desarmats, els soldats de la cavalleria dels EUA van tenir 25 baixes, la
majoria d’elles, es creu, van ser víctimes de foc “amic” de les metralladores,
la tecnologia no fa distincions entre assassins i assassinats. Les tropes dels
EUA eren del Setè de Cavalleria, els mateixos que van ser derrotats per els
lakotes l’any 1876 a Little Big Horn.
QUAN ELS
ENVAITS VAN SUPERAR ALS INVASORS.
Bona part de la tecnologia dels invasors va arribar als
envaïts ja sigui per comerç, ja per pillatge. Molt aviat, al segle XVI, s’estén
l’ús del ferro amb diversos instruments d’acer d’origen europeu i a inicis del
segle XVII les armes de foc.
Ja cap el 1624 apareixen el primers dibuixos de cavalls,
a dibuixos sioux, també hi ha referències a les cròniques espanyoles d’atacs
apatxes a cavall contra establiments colonials el 1650.
La principal font de cavalls ve el sud, de fet els
espanyols, conscients del perill, ja havien prohibit als nadius l’ús de cavalls
de munta, però la revolta dels indis pueblo (1680) deixà un gran quantitat de
cavalls a les seves mans, cavalls que son intercanviats cap el nord. De fet
alguns dels moviments migratoris, com els dels comanxes, semblen seguir la ruta
al sud en busca de cavalls.
Aquestes tecnologies rebudes, o apropiades, són
ràpidament assimilades per els receptors, que superen, i de molt, als europeus.
La cavalleria lleugera dels indis de les praderies es considera com la més
avançada i eficaç de la història.
Les tecnologies europees capgiren el mon nord-americà.
L’accés a les armes de foc per part del pobles algonquins i iroquesos (cap el
1660) desferma l’agressió sobre pobles que vivien més cap l’oest, el seu
extermini o la expulsió vers les praderies, com per exemple el cas dels sioux.
Per altre part, per pagar el nou arsenal, es produeix l’extermini dels castors
amb la finalitat d’obtenir més armes, bales i pólvora, entre d’altres
mercaderies. L’extermini dels castors provoca la recerca de noves poblacions més
allunyada i això suposa noves agressions i desplaçaments per altres pobles, de
fet ja el 1642 a la zona dels Grans Llacs hi ha una guerra que se la coneix com
“guerra dels castors”.
L’IMPACTE DE
LA CULTURA HIPICA SOBRE ELS POBLES DE LES PRADERIES.
El cavall, també l’arma de foc, va permetre la explotació
intensiva de la concentració d’una biomassa animal enorme a les praderies,
segurament la més gran de la història, la dels bisons, arribaven a constituir
ramats de fins 4 milions d’exemplars. Lluny de la idea “ecologista” de la
cacera integrada on s’aprofitava tot, els indis caçaven els bisons en bona part
per comerciar amb la pell i la carn seca, que eren imprescindibles com moneda
d’intercanvi comercial. El 1855 una grup de 3.200 comanxes caçava 30.000
bisons, uns 9 per individu, això dona una idea de la importància comercial de
la seva captura, ja que 9 per persona és, evidentment, molt més del necessari
per la subsistència. El pas de la cacera a l’aiguait o en algun cas dirigint
ramades a penya-segats, cap a la cacera per persecució activa va tenir
conseqüències importants.
Els cavalls com diu Zerzan “son un altra exemple del lligam que hi ha entre la
domesticació i la guerra (...) casi des de el començament han servit com a
màquines, primordialment màquines de guerra” (Sobre los orígenes de la guerra http://www.antimilitaristas.org/spip.php?article2699) i de fet la aparició del cavall
domesticat en el mon dels indis de les praderies va suposar una militarització
profonda de la seva societat.
Un exemple d’aquesta
“militarització” la tenim en la evolució de la societat d’agricultors/recol·lectors
semisendetaris dels hidatsa, dels que es van escindir, cap a finals del segle
XVII els crown. Els crowns se’n van separar i van canviar de sistema de vida
passant a caçadors de bisons i a poble guerrer, en guerra perpètua amb els seus
competidors (sioux i xeienes) i dominadors sobre els seus parents hidatsa.
Al centrar-se en la cacera del
bisó per consum propi i per el comerç de carn seca i pell, els pobles que van
adoptar el model “hipocentric” recolzat per les armes de foc, van abandonar la
agricultura estacional i la recol·lecció que centraven el paper i la
importància social de les dones (i d’una dieta equilibrada autosuficient). Les
dones es van veure relegades, des de una posició de proveïdores d’aliment
moltes vegades imprescindibles, a les tasques complementàries i subordinades (i
molt dures) de la cacera del bisó: l’assecat de carn i l’adobat de pells. Les
societats masculines de caçadors/guerrers van veure augmentar el seu
protagonisme en detriment de la resta de la població, bàsicament de les dones.
El “monocultiu” de la cacera
del bisó va empobrir la cultura alimentària dels pobles que la van adoptar, les
dones recol·lectores forçades a tractar carn i pell es van separar del
coneixement botànic fonamental i en uns decennis es va perdre bona part del
coneixement necessari per l’alimentació autònoma, estudis arqueològics sobre la
entrada del cavall entre els comanxes avaluen la pèrdua de tradicions herbàcies
recol·lectores en dos terços del total (una pèrdua de més del 60%!!).
Una dieta basada en la
proteïna animal era bàsicament perjudicial, sobretot per nadons, nens petits i
dones gestants, era necessari obtenir hidrats de carboni, proteïnes vegetals,
greixos no animals i, per tant era imprescindible adquirir allò que no podien
obtenir per ells mateixos, depenent d’intercanvis. Això reforçava la
dependència de la cacera del bisó, que era el principal producte d’intercanvi.
Les xarxes d’intercanvi eren doncs fonamentals en unes poblacions molt vulnerables
a les malalties d’origen europeu.
LA VICTÒRIA DE LA TECNOLOGIA EUROPEA.
Mentre que els pobles de les
praderies disposaven d’armes de foc equiparables a les dels colons i militars
la balança va estar relativament equilibrada i compensada per la destresa en
l’ús dels cavalls i el coneixement del territori.
Els pobles nadius no
disposaven de les aplicacions tecnològiques per fabricar les seves pròpies
armes, depenien de les que els venguessin o poguessin arravatar. Per contra els
europeus no paraven d’innovar: els fusells Sharps de gran calibre i abast, les
armes amb cartutx de paper i metàl·lic, les armes de càrrega “posterior” i les
de repetició, totes armes cares i difícils d’obtenir. Aquestes armes van
decantar a fovor dels europeus tant la cacera del bisó com la guerra.
El desenvolupament d’una
artilleria de campanya mòbil i eficient i d’armes noves, com les metralladores
i el reforçament de les vies de comunicació van tenir també un gran paper en la
guerra contra els indis.
Capítol a part tindria l’ús de
les epidèmies per eliminar grans grups de població, l’ús d’aquestes epidèmies
derivava de pràctiques intencionades i/o negligents es discuteix, però com que
hi ha precedents a Europa són més que provables.
Les poblacions de bisó havien
estat espremudes per la obtenció de carn i pells, també per els interessos
monopolistes i latifundistes de les companyies de ferrocarrils, però el cop
definitiu va ser la invenció, el 1870, per part dels adobadors de Filadèlfia,
d’un procés d’adobat que permetia transformar la pell del bisó en “cuiro
industrial” per fabricar corretges de transmissió de la maquinària de la revolució
industrial, el preu de la pell va augmentar amb la demanda insaciable de la
industria, això i els fusells Sharps van acabar de sentenciar els ramats de
bisons.Sols entre 1968 i 1881 a Kanses es van itilitzar els ossos de 31 milions de bisons com adob.
En franca inferioritat en
armament i logística, amb les xarxes de comerç destruïdes per la manca de productes per
l’intercanvi, sense el recursos alimentaris necessaris (blat de moro,
carabasses, mongetes...), debilitats per les privacions i vulnerables a les
malalties (xarampió, verola...), la tasca del sistema industrial capitalista
europeu era ja senzilla. Dels 10 milions de nadius cap el 1700, es va passar a
sols 600.000 el 1800 i a 230.000 el 1890, encara no havia arribat el segle XX i
ja sols quedaven un 2% dels habitants originaris.
CONCLUSIONS.
Segurament molts consideraran
que és mol atrevit establir conclusions per el mon actual basant-nos en les
relacions entre els pobles de les praderies i la tecnologia dominadora dels
invasors, nosaltres pensem que encara és més atrevit el tecno-optimisme, o
millor dit la tecnolàtria imperant actualment.
1.-Com es diu al títol , els
indis de les praderies dominaven millor el software que els invasors, eren
millors genets i feien anar millor les armes a cavall que qualsevol soldat
francès, anglès, dels EUA, espanyols o mexicans. El software lliure és també
més eficaç (en la major part dels aspectes) que el comercial fins el punt que
moltes corporacions el fan servir.
2.-Els indis de les praderies
eren totalment incapaços de fabricar un hardware (fusells bàsicament), depenien
totalment del contraban i el pillatge (expropiació) dels productes fabricats en
factories industrials. El hardware lliure no deixa de ser un acoblament de
peces propietàries, és inversemblant pensar que d’una manera lliure es pugui
fabricar al marge del sistema tecnoindustrial, els processadors estan fora del
nostre abast.
3.-Des de mitjans del segle
XIX fins el segle XX van haver importants innovacions en “hardware” militar,
artilleria de campanya, armes de càrrega posterior, repetidores,
metralladores... que van quedar en sa major part fora de l’abast dels arsenals
dels indis de les praderies. Actualment, malgrat tots els intents de “ciència ciutadana”
no hi ha una supercomputació lliure i, en el moment en que es disposi de
computació quàntica realment operativa tampoc serà lliure.
4.-Els indis de les praderies van adoptar amb plena
confiança una xarxa d’intercanvis que realment no controlaven del tot, quan els
productes d’intercanvi van faltar es van trobar sense subministraments d’armes
i d’aliments vitals. Nosaltres confiem totes les nostres comunicacions i bona
part de les relacions a una xarxa que no controlem, que és propietat dels
nostres enemics (igual que eren els compradors de pells) i que en qualsevol
moment ens poden tallar. S’ha de tenir en conte que la xarxa mundial te més de
1.300 milions de servidors... quants d’ells son servidors socials no
corporatius? (entre els 5 grans, Google, Microsoft, Amazon, Yahoo i Faceboock
en tenen més de 300 milions).
Veien el que va passar a les praderies sembla raonable
pensar que és molt provable que a nosaltres ens passi el mateix...
Malgrat tot, val dir, que segurament si els indis de les
praderies van poder resistir decennis als invasors va ser gràcies a la seva
capacitat adaptativa, i que per tant no és pot menysprear l’ús de software i
hardware lliures, ni de les xarxes.
Sembla necessari endegar un debat sobre les nostres
debilitats i també sobre les nostres fortaleses, extreure valor del passat i
ser capaços d’endegar pràctiques noves, pràctiques que no ens facin dependents.
Bàsicament es podrien resumir en atacar la xarxa de dominació (inclosa
internet, usant-la tenint en conte els riscos) i fomentar una xarxa lliure i no
necessàriament tecnològica.
PER UN MON
LLIURE I SALVATGE!!.
Més info:
“El
Imperio comanche / Pekka Hamalainen” Hamalainen, Pekka , Barcelona : Península, 2011.
“El
Imperio de la luna de agosto : auge y caída”,. Gwynne, S.C. , Madrid :
Turner, 2011
“Los
Apaches : águilas del sudoeste”, Worcester, Donald E. Barcelona : Península, 2013
“Las
Guerras apaches : Cochise, Jerónimo y los últimos indios libres” Roberts,
David, Barcelona : Edhasa, 2005
“Los
Indios del Gran Suroeste de los Estados Unidos : veinte siglos de adaptaciones
culturales”, Weaver, Thomas, Madrid : MAPFRE, cop. 1992
“El
Corazón de todo lo existente : la historia jamás contada de Nube Roja”, Tom Clavin & Bob Drury, Santaella Madrid
: Capitán Swing, 2015.
Bon text i interessant símil, tot hi les enormes diferencies que ens separen. I molt interessant també que afegeixis bibliografia, algun dels llibres els he llegit però la resta me'ls apunto.
ResponEliminaNomés afegiria que el "hardware" que realment va derrotar als indis nord-americans, igual que als outlaws blancs i negres, va ser el mateix que va acabar amb els bandolers peninsulars: el tren i el telègraf, un "hardware" que no només no podem fabricar si no que tampoc podem controlar. Si encara no hi ha un símil amb això per la tecnologia actual, temps al temps.
També cal saber que tot i les mil adversitats que han sofert, incloent-hi un intent de genocidi, els indis nord-americans continuen resistint i el seu nombre augmenta (curiosament entre els que més creix la població és entre els que estaven més "incivilitzats", que són també els que millor conserven les seves cultures i llengües). Si ells resisteixen, nosaltres també!!
Salut!