28 de juny 2018

Videovigilància intel·ligent. L'Ajuntament de Barcelona i el control social.


L’Ajuntament de Barcelona malgrat proclamar-se com municipi sorgit dels “moviments socials” (que és això?), demostra una gran estimació per la videovigilància, concretament per la videovigilància “intel·ligent” sobretot per els lectors de matrícules. De fet aquesta estimació ve de lluny i sols és la continuació dels ajuntaments del PSC i de l’etapa Trias, tan els sociates, com els convergents varen fer un bon escampall de càmeres, per vigilar la seguretat ciutadana, per el transit, per el control del transport, especialment del metro (milers d’elles), per la vigilància d’edificis i equipaments....
Fa uns dies va sortir a la llum el projecte d’una macro xarxa de control de les matricules dels vehicles circulants per Barcelona, amb l’excusa de la contaminació atmosfèrica, per restringir la circulació dels vehicles vells i de cost baix (CONTROL SOCIAL VERSUS CONTAMINACIO, CONTROL DE MATRICULES ZONA RONDES)... desprès la instal·lació de càmeres al metro (VIDEOVIGILANCIA ALS TRANSPORTS DE BARCELONA).

Ara fa uns mesos (el 25/1/2018) es va formalitzar un contracte per l’adquisició de càmeres LPR (lectores de matrícules) per instrumentar 10 vehicles de la Guardia Urbana de Barcelona (GUB), en total 20 càmeres, aquestes càmeres podran llegir les matricules de vehicles aturats i en moviment i comparar-les amb la base de dades de la GUB i d’altres cossos policials (a través de la sala conjunta del carrer Lleida SALA DE CONTROL), aquests 10 vehicles s’afegiran al que ja tenen actualment (CONTRACTACIO CÀMERES LPR).
Les càmeres havien de poder llegir matrícules de ciclomotor i el format d eles matrícules europees, així com de les matrícules de dues linees. També havien de ser compatible amb el sistema d’emmagatzemament ATENEA,  aquest software registre: la matrícula, data i hora, posició GPS, adreça postal, fotografies IR i visible, de la matrícula i del contorn i identificadors administratius.
El contracte el va guanyar la empresa Federal Signal Vama, que també és el subministrador del sistema ATENEA... (FEDERAL SIGNAL VAMA ) per un import de 99.427€ IVA inclòs, Federal Signal és una empresa especialitzada sobretot en senyalització, però també te un important catàleg de productes per les policies (comunicacions, vídeo, kits de detinguts...).
Amb aquest contracte s’avança el procés de connexió dels vehicles de la GUB, actualment disposen ja de 127 PC’s embarcats, de 1.000 PDA i 62 càmeres de detinguts, així com el vehicle amb càmeres LPR citat més amunt.

D’aquí unes setmanes (el 23/7/2018) acabarà el termini per presentar ofertes a un concurs promogut per l’empresa municipal “Barcelona Serveis Municipals SA” (BS:M) per dotar-se de quatre sistemes de lectura de matrícules embarcats en vehicles, tot plegat per per un sucós valor estimat de 1.473.450€ (LECTURA MATRICULES EMBARCADA).
La finalitat d’aquest sistema de lectura és el control de tots els vehicles estacionats 8i també alguns en moviment) a Barcelona, ja sigui a zona verda, blava, exclusiva residents, distribució urbana de mercaderies, zona bus, motocicletes... interactuant amb els dos mètodes de control actuals, a peu i en moto, també ha de poder detectar avaluar i sancionar infraccions fora de plaça regulada. Concretament ha de fer:

-Control amb el sistema de tiquets de residents i forans de les matrícules escanejades a les places regualdes.
-Control d’infraccions a les zones regulades, dobles fileres, pas de vianants, càrrega i descàrrega, places de motos...
-Comptabilitzar la ocupació i les places buides d’estacionament per informar als ciutadans sobre les possibilitats d’aparcament.
El paquet d’evidències que “recol·lectarà” el vehicle serà:
-Foto de la matrícula tan davantera com del darrera.
-Matrícula codificada com número.
-Dues  fotografies panoràmiques en color de l’entorn.
-Posicionament GPS
-Identificació de la càmera que ha realitzat la captura.

La interrelació entre el vehicle embarcat i el tiquet es fa a través dels parquímetres en els que s’ha d’introduir la matrícula del vehicle. L’any passat es va formalitzar un contracte amb UPE PARKEON per un import de 13.322.581€ (CONTRACTACIO PARQUIMETRES ). La implantació dels nous parkimetres havia d’estar finalitzada l’agost de 2017, teòricament. En aquesta data havien d’estar ja substituïts els 2.145 parkimetrs de Barcelona (s’han eliminat uns 700).
La finalitat d’aquest contracte és substituir progressivament els parquímetres vells de Barcelona per uns de nous on s’anirà imposant la obligatorietat d’introduir la matricula i s’anirà eliminant la possibilitat de pagar en efectiu (cosa que permet identificar al pagador de l’aparcament). Els qui apraquen a través de les AAP municipals (APPARKB i AREADUM) ja estan identificats amb la matrícula i el numero de compta corrent.

L’ajuntament de Barcelona s’està construint una base de dades dels vehicles que circulen per la ciutat (i dels seus conductors) impressionant, que, creuada, amb la del impost de circulació pot tenir importants aplicacions per la gestió del transit i de la contaminació... però també aplicacions comercials (marketing) i de control social, l’aspecte més sinistre de les Smart Cities treu el morro darrera seu, i el malson del control totalitzat (i totalitari) pot esdevenir, molt fàcilment, una realitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada